Czy konkurencja wystawia negatywne opinie o mojej firmie w sieci ?

Budowanie wizerunku firmy w Internecie nie należy do najłatwiejszych zadań. To proces wymagający ogromnego nakładu pracy i czasu. Co gorsza, czasami wystarczy jedna negatywna recenzja na temat marki, żeby wywołać ogromny kryzys wizerunkowy i zaprzepaścić lata starań. Jak rozpoznać, że negatywna opinia o firmie w Google to wynik działania nieuczciwej konkurencji? I co ważniejsze, co robić w takiej sytuacji? Wszystko dokładnie opisujemy w poniższym artykule, przeczytaj koniecznie!

Negatywne opinie – gdzie można je znaleźć?

Oczywiście, największa ilość opinii publikowana jest w serwisach takich jak Facebook, czy Google Moja firma. To jednak nie wszystko! Social media bardzo często wykorzystywane są do dzielenia się swoimi doświadczeniami i recenzjami. Dlatego poszukując negatywnych opinii o swoje firmie, powinieneś przeprowadzić dokładny monitoring wszystkich mediów społecznościowych i serwisów opiniotwórczych. Nie bez znaczenia są również fora dyskusyjne. Bardzo często to właśnie tam użytkownicy prowadzą rozmowy na temat różnego rodzaju produktów i usług, omawiając wady zalety danych rozwiązań. W tym celu możesz wpisać w okienko wyszukiwarki nazwę swojej firmy lub wykorzystać do tego specjalne narzędzia budowania wizerunku w sieci umożliwiające monitoring słów kluczowych. Jednymi z najpopularniejszych są:

Brand24 – Pozwala na monitorowanie nie tylko mediów społecznościowych, ale również forów dyskusyjnych, komentarzy pod artykułami i blogami czy stron z recenzjami. W narzędziu można znaleźć takie funkcje jak strumień wzmianek czy wykres natężenia dyskusji. Dodatkowo z Brand24 można korzystać za pośrednictwem smartfon. Istnieje możliwość wypróbowania narzędzia w formie 14-dniowego trialu lub zapłacenia za 1 z 4 dostępnych planów.

Google Alerts – Ogromną zaletą tego narzędzia jest to, że jest ono udostępniane przez serwis Google za darmo. Służy do monitorowania wzmianek o firmie w wynikach wyszukiwania.

Mention – Wygodny program służący do monitorowania fraz kluczowych w social mediach i na innych stronach internetowych. Pierwszy miesiąc korzystania jest całkowicie darmowy, każdy następny musi zostać opłacony. Ceny, w zależności od wybranego pakietu wahają się od 29 do nawet 300 euro za miesiąc.

Sprout Social – Świetne narzędzie służące do monitorowania wzmianek o marce przede wszystkim w mediach społecznościowych, a dokładnej na Facebooku, Twitterze, LinkedInie, Instagramie i Pintereście. Jest zintegrowane z Google Analitycs, co pozwala na przeprowadzanie bardzo dokładnej analizy. Sprout Social umożliwia wygenerowanie raportów trendów, które pokazują popularne w danej branży hashtagi.

HootSuite – popularne narzędzie do monitorowania mediów społecznościowych. Wspomnienia na temat firmy można śledzić nie tylko na podstawie słów kluczowych, ale także hashtagów i lokalizacji. Z narzędzia można korzystać przez pierwsze 30 dni za darmo, a następnie ceny pakietów zaczynają się od 19 dolarów miesięcznie.

Snaplytics – jedno z niewielu narzędzi umożliwiających śledzenie wzmianek na temat marki w aplikacji Snapchat. Wykorzystywane jest również do monitorowania marki na Instagramie oraz kontrolowania zaangażowania odbiorców w publikowane treści.

Czy to na pewno nieuczciwa konkurencja?

W każdej branży panuje konkurencja, nie da się tego uniknąć. Jednak niektóre firmy niestety w celu wysunięcia się na prowadzenie decydują się na bardzo nieodpowiednie kroki. Zamiast skupić się na rozwijaniu swojej marki, poprawie poziomu obsługi klienta i jakości produktów, wybierają ataki wobec konkurencji. Co może świadczyć o tym, że to właśnie nieuczciwy przeciwnik wystawia negatywne opinie na temat Twojej firmy? Zwróć uwagę na kilka szczegółów:

Ogólnikowe recenzje – Konkurencja zwykle nie ma odpowiedniej wiedzy na temat twoich produktów, więc wystawiane przez nich komentarze nie zawierają żadnych szczegółów. Zwykle ograniczają się tylko do kilku słów i trudno doszukiwać się w nich prawdziwego, osobistego doświadczenia.

Krótki wpis lub jego brak – Bardzo często konkurencja wystawiając negatywne oceny, ogranicza się tylko i wyłącznie do przyznania firmie najmniejszej możliwej liczby gwiazdek/punktów. Czasami jest to wynik lęku, by nie napisać czegoś nieprawdziwego, a czasami efekt działania robotów.

Długa historia niezwiązana z produktem – To niezwykle popularna praktyka. Ma na celu odwrócenie uwagi od tego, że opinia tak naprawdę niewiele mówi o danym produkcje lub usłudze, za to zawiera ogrom niepotrzebnych szczegółów na temat pogody, znajomych, czy innych elementów wpisu.

Jak reagować na nieuczciwe działania konkurencji?

Bez względu na to, czy fałszywe opinie wystawiane są przez nieuczciwą konkurencję, czy przez inne osoby, to nie warto zostawiać ich samych sobie. Jeśli zastanawiasz się jak bezpiecznie budować wizerunek w sieci, to w swoich działaniach na pewno powinieneś uwzględnić odpowiadanie na wszystkie pojawiające się w sieci opinie na temat Twojej firmy. Odpowiadając na nie, pamiętaj o wysokiej kulturze, poprawnej polszczyźnie i indywidualnym podejściu. Nigdy nie atakuj swojego klienta, nawet jak nie zgadzasz się z wystawioną przez niego recenzją! To samo dotyczy opinii na temat firmy jako pracodawcy. Pamiętaj również, że z każdej nieprzyjemnej recenzji możesz wyciągnąć coś dobrego. Czasami może być to idealny impuls do poprawy pewnych kwestii i elementów działania firmy. Najważniejsze to do każdego komentarza podchodzić rozsądnie i pamiętać, że konstruktywną krytyka i hejt to dwa zupełnie inne zjawiska.