Jakie są efekty marketingu szeptanego ?

Marketing szeptany to bardzo popularna w Internecie forma reklamy nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie. Korzystają z niej nie tylko małe i średnie firmy, ale i wielkie, międzynarodowe korporacje. Wielu osobom kojarzy się niestety z powtarzalnymi treściami publikowanymi na wszystkich możliwych forach dyskusyjnych. Taki sposób prowadzenia buzz marketingu nie tylko nie przynosi oczekiwanych korzyści, ale sprawia, że firma traci na wiarygodności. Jakie efekty natomiast dają profesjonalnie prowadzone działania? O czym należy pamiętać, decydując się na kampanie buzz marketingu? Serdecznie zapraszamy do lektury, w naszym artykule znajdziesz wszystkie niezbędne informacje na ten temat.

Czym jest marketing szeptany?

Marketing szeptany to forma marketingu, która, mimo że największą popularność zdobyła w ostatnich kilku latach, to tak naprawdę istnieje od bardzo dawna. Już w czasach starożytnych ludzie zajmujący się handlem wiedzieli jaką moc ma plotka. To właśnie rekomendacje produktów były zawsze najlepszą formą promocji. Jeśli ktoś był zadowolony z zakupu, dzielił się swoją opinią z rodziną i znajomymi, a Ci przekazywali te informacje jeszcze dalej. W ten sposób coraz więcej decydowało się na skorzystanie z oferty i zakup towaru. Na bardzo podobnej zasadzie opiera się nowoczesny buzz marketing. Ma on na celu wywołać naturalną dyskusję na temat marki, jej produktów i usług. Zwykle zaczyna się od opublikowana komentarza lub opinii w prowadzonym już wątku, lub od stworzenia osobnej, dedykowanej temu tematowi dyskusji. Z biegiem czasu dołączają się do niej nowi, realni użytkownicy i wymieniają się swoimi doświadczeniami i uwagami.

Biliński FH

Buzz marketing – jakie realne korzyści przynosi firmie?

Obecnie konsumenci są bardzo wyczuleni na wszelkie sposoby reklamy. Zdecydowanie coraz mniejszą popularnością cieszą się tradycyjne formy, dość dosadnie zachęcające klienta do zakupu i skupiające się na samych, często wręcz przerysowanych zaletach produktów. Odbiorców już nie tak łatwo skusić do zakupu pustymi frazesami i ładnymi grafikami. Dlatego marketingowcy coraz częściej decydują się na skorzystanie z takich form promocji jak buzz marketing. Autentyczne opinie o sklepie i recenzje o produktach potrafią w znacznym stopniu wpłynąć na decyzje zakupowe Internautów i przyczynić się do poprawy wyników finansowych firmy. Kolejną niezaprzeczalną korzyścią marketingu plotki jest możliwość dotarcia do sporego grona odbiorców oraz zwiększenie ruchu na stronie internetowej firmy. Na uwagę zasługują również stosunkowo niskie koszty prowadzenia działań. Cena marketingu szeptanego zwykle jest relatywnie niska w porównaniu do innych, popularnych form reklamy. Co więcej, marketing szeptany pozwala na zacieśnianie relacji z odbiorcami i utrwalenie wizerunku marki w świadomości konsumentów. Wiele przedsiębiorców bagatelizuje znaczenie feedbacku pochodzące od klientów. W przypadku działań buzz marketingowych firma zyskuje możliwość wejścia w społeczność konsumentów i poznania bliżej swoich odbiorców. W dłuższej perspektywie czasu pozwala to na dostosowanie oferty pod ich potrzeby i wymagania!

Jakich błędów należy się wystrzegać?

Najlepsze rezultaty w przypadku każdej formy promocji przynoszą odpowiednio przygotowane, przemyślane i profesjonalne prowadzone działania. Nie inaczej jest z marketingiem szeptanym. Niestety nie wystarczy tutaj samo określenie grupy odbiorców i przygotowanie persony. Podczas prowadzenia kampanii koniecznie pamiętaj, by nie popełniać poniższych błędów:

Kopiowanie treści – Celem buzz marketingu jest wywołanie naturalnych, ciekawych dyskusji na temat marki. Nie da się tego osiągnąć, powielając w kółko te same treści. Każda publikacja powinna być oryginalna i odpowiednio dostosowana do danego wątku i sytuacji. Treści kopiuj-wklej bardzo szybko zostaną zauważone przez internautów, a to może przynieś firmie wiele problemów. Wtedy, zamiast skupić się na promocji marki, będzie trzeba zastanawiać się jak poradzić sobie z kryzysem wizerunkowym.

Skupianie się na linkach – Wiele firm wykonując buzz marketing, skupia się na tym, by każdy wpis zawierał link do witryny internetowej. Oczywiście tego typu odnośniki są dodatkową korzyścią dla firmy, pod warunkiem, że są wykorzystywane rozsądnie. Zdecydowanie lepiej skupić się na jakości, a nie na ilości. Warto w tym celu wykorzystać narzędzia SEO do analizy profilu linków. Jednymi z najpopularniejszych są między innymi Ahrefs i Majestic.

Nie przykładanie uwagi do kanałów komunikacji – Liczy się opublikowany wpis, a nie fakt, w jakim miejscu się pojawił? To bardzo częsty błąd! Pomyśl, czy faktycznie naturalnie wygląda prowadzenie dyskusji o kosmetykach dla dzieci na forum o spawarkach? Czy faktycznie informacja o ofercie trafi do osób nią zainteresowanych? Zdecydowanie nie! Dlatego nie warto przepalać budżetu na takie działania. Najlepszym rozwiązaniem jest przygotowanie spisu miejsc, w których najczęściej przebywa nasza grupa docelowa jeszcze przed rozpoczęciem kampanii.

Wprowadzanie konsumenta w błąd – Wiadomo, że każda promocja opiera się o zalety produktu. Wszystko jest w porządku do momentu, w którym nie okłamujemy odbiorców. Tak więc osoba tworząca treści powinna być odpowiednio zaznajomiona z produktem, jego przeznaczeniem i możliwościami.

Niska jakość treści – Wszyscy wiemy, że treści publikowane w internecie rządzą się swoim prawem. Oczywiście nie muszą być one tworzone idealne, z przecinkiem umiejscowionym zawsze w poprawnym miejscu. Jednak zbyt duża ilość błędów ortograficznych na pewno zacznie wzbudzać podejrzenia!