Czy buzz marketing jest skuteczny w reklamie ?

Stworzenie naprawdę wartościowej i skutecznej kampanii marketingowej to w obecnych czasach nie lada wyzwanie. Trzeba przewidzieć i zaplanować wiele aspektów. Opracować personę, sposób dotarcia do wybranej grupy docelowej, wybrać najskuteczniejsze kanały komunikacji i stworzyć naprawdę unikatowy i zwracający uwagę przekaz. Brzmi wręcz niewyobrażalnie! Jednak z pomocą przychodzi buzz marketing. Jedno z najskuteczniejszych narzędzi promocji, bardzo chętnie wykorzystywane zarówno przez wielkie marki, lokalne firmy, jak i osoby pracujące w ramach jedno osobnych działalności gospodarczych. Chcesz dowiedzieć się, na czym polega fenomen marketingu szeptanego? Przeczytaj koniecznie!

Na czym polega buzz marketing?

W literaturze i internecie można spotkać się z wieloma definicjami marketingu szeptanego. Jednak warto skupić się po prostu na jego głównym celu, czyli wywołaniu rozgłosu wokół marki jej produktów. Bardzo ciekawym przykładem opisu buzz marketingu są słowa Marka Hughesa, który mówił, że „marketing szeptany porywa twoich klientów i media – wszyscy oni zaczynają uważać, że o twojej marce lub firmie warto mówić. Rozmawianie o niej zaczyna fascynować i staje się rozrywką”. Co więcej, obecnie klienci wyczuleni są już na natarczywe i głośne reklamy wyświetlane w telewizji lub Internecie. Zdecydowanie lepszym sposobem promocji swoich produktów jest bardziej wyważony i subtelny przekaz. Szum wywołany przez marketing szeptany tak właśnie działa. Zapisuje informacje o marce w świadomości konsumentów i utrwala jej pozytywny wizerunek.

komentarze gowork

Zalety marketingu szeptanego

Przed ostateczną decyzją o kampanii buzz marketingu warto poznać wszystkie korzyści wynikające z wybrania tej formy promocji. Do najważniejszych z nich należą:

Wysoka skuteczność – Według badań zdecydowana większość konsumentów podejmuje decyzje zakupowe na podstawie rekomendacji i opinii pochodzących od innych użytkowników. W większości przypadków recenzje te nie muszą pochodzić od znanych nam osób. Statystyki jasno pokazują, że w podobnej mierze ufamy tym opiniom pochodzącym od nieznajomych w sieci jak tym pochodzącym od rodziny i przyjaciół.

Poprawa reputacji marki – Marketing szeptany pozytywnie odbija się na wizerunku firmy. Co więcej, w czasie jego trwania niezbędny jest stały monitoring sieci i wzmianek o firmie, co umożliwia skuteczne namierzanie i zapobieganie ewentualnym kryzysom wizerunkowym.

Zwiększenie ruchu na stronie internetowej – Publikowanie treści na temat marki sprawia, że coraz więcej osób decyduje się na odwiedzenie witryny internetowej firmy. Co więcej, wiąże się to z większą konwersją i zyskami firmy!

Precyzyjne dotarcie do grupy docelowej – Decydując się na działania buzz marketingowe, można dotrzeć bezpośrednio do wybranej grupy konsumentów. Wystarczy opracować odpowiednią strategię i zlokalizować miejsca w sieci, w których najczęściej spędzają oni czas. Mogą być to zarówno grupy dyskusyjne w mediach społecznościowych, jak i fora dyskusyjne lub branżowe. Tak precyzyjnie targetowany przekaz sprawia, że jest on zdecydowanie bardziej skuteczny niż tradycyjne działania reklamowe, które docierają również do ogromnej liczy osób, zupełnie nie zainteresowanych produktami oferowanymi przez firmę.

Niski koszt i szybkie efekty – W porównaniu do większości tradycyjnych form reklamy, takich jak przekaz w telewizji czy radio, marketing szeptany jest stosunkowo tani. Nie wymaga dużych nakładów finansowych i przynosi zdecydowanie szybsze efekty. Dodatkowo działanie buzz marketingu jest długofalowe, w końcu treści raz opublikowane w Internecie widnieją tam długi czas i ciągle działają na korzyść firmy.

marketing szeptany przykłady

Jak kontrolować efektywność i skuteczność buzz marketingu?

Niestety nie istnieje jedna, uniwersalna metoda pomiaru skuteczności kampanii. W zależności od tego, jaka została wybrana forma marketingu szeptanego oraz jaki jest główny cel działań, można wykorzystać rożne wskaźniki. Można opierać się również na wielu użytecznych, a często także darmowych programach analitycznych. Ich obsługa często jest intuicyjna, a odpowiednio wykorzystane mogą dostarczyć naprawdę wielu cennych informacji. Nie wiesz, na jaki program się zdecydować? Oto kilka godnych uwagi przykładów:

Google Analytics – jest to bardzo przydatne i bardzo chętnie wykorzystywane na rynku narzędzie od firmy Google. Co ciekawe, dostęp do niego jest darmowy. Google Analytics w czasie swojej pracy zbiera informacje o ruchu na witrynie internetowej firmy oraz w aplikacjach mobilnych, a następnie pozwala je dokładnie analizować.

Google Alerts – Dzięki temu narzędziu możesz ustawić automatyczne powiadomienia, które w formie maila poinformują Cię, że w wyszukiwarce Google pojawiły się nowe wyniki związane z wybranym wcześniej tematem.

Google Trends – Kolejna całkowicie darmowa usługa oferowana przez serwis Google. Umożliwia wgląd w informacje i statystyki na temat trendów wyszukiwań poszczególnych fraz i słów kluczowych, najczęściej wykorzystywanych przez użytkowników wyszukiwarki google.

Brand24 – Narzędzie służące do monitorowania wzmianek na temat firmy w Internecie. Zapewnia bardzo dokładny monitoring sieci i mediów społecznościowych, dzięki czemu wiesz jak często oraz w jaki sposób wypowiada się o twojej marce. Dostęp do narzędzia jest jednak płatny. Można skorzystać z 14-dniowego okresu próbnego w ramach testów. Następnie Brand24 oferuje różne pakiety, dopasowane odpowiednio do potrzeb małych, średnich i dużych firm. Różnią się one między innymi limitami wpisów, użytkowników i czasem aktualizacji.