[:pl]5 kroków, które warto wykonać, gdy firma jest krytykowana w sieci[:]

[:pl]

5 kroków, które warto wykonać, gdy firma jest krytykowana w sieci

 

Internet daje przedsiębiorcom bardzo duże możliwości. To idealne miejsce do reklamowania się i pozyskiwania nowego, dużego grona odbiorców. Kampanie reklamowe prowadzone online pozwoliły wybić się na tle konkurencji nie jednej firmie i marce. Sieć ma jednak również i swoje mroczne strony. Wiele osób po zaistnieniu w sieci pada ofiarą hejtera. Zostałeś poszkodowany przez hejt i internetowych trolli? Boisz się, że może cię to spotkać w przyszłości? Eksperci firmy WMH Agency podpowiadają 5 kroków, które warto wykonać, gdy firma jest krytykowana w sieci!

 

Krok 1 – Przeanalizuj wszystkie strony, gdzie pojawia się hejt

Może ci się wydawać to stratą czasu, ale w praktyce to bardzo ważne. Przede wszystkim zachowaj spokój. Hejt w sieci nie jest rzadkim zjawiskiem. Wiele osób padło już jego ofiarą i z pewnością i tobie uda ci się znaleźć odpowiednią strategię, która pozwoli ci się z nim uporać. Jednak wcześniej musisz wiedzieć, gdzie znajduje się hejt. Przeanalizuj wszystkie potencjalne strony i fora internetowe, na których mogły pojawić się opinie i komentarze na twój temat.

Możesz w tym celu skorzystać z audytu wizerunkowego, który oferują agencje PR takie jak WMH Agency. Nasi specjaliści korzystają przy tym z nowoczesnych narzędzi marketingowych, które pozwalają szybko i dokładnie przeanalizować twój wizerunek w sieci. Dzięki temu dowiesz się, jak jesteś postrzegany w sieci i co powinieneś poprawić w pierwszej kolejności.

Krok 2 – Rozpocznij walkę z hejtem – odpowiednia strategia

Zastanawiasz się, od czego rozpocząć walkę z hejtem? Podpowiadamy, że najważniejsza jest odpowiednia strategia. Hejt najczęściej pojawia się na portalach opiniotwórczych takich jak GoWork czy też wizytówka w Google Maps. Do agencji marketingowych często trafiają osoby, które pytają m.in. o to,  jak walczyć z  GoWork?, jak usunąć komentarz na GoWork? Jeśli mierzysz się z tego typu hejtem na forach internetowych, najpierw powinieneś odpowiednio przygotować się merytorycznie.

Sprawdź zapisy regulaminu portalu. Hejterzy, którzy wystawiają fałszywe, negatywne opinie, najczęściej łamią przynajmniej kilka zapisów. Jeśli komentarz jest nie tylko negatywny, ale także napisany obraźliwym tonem, zawiera wulgaryzmy albo jest typowym spamem, powinien zostać usunięty. Na niektórych portalach np. w przypadku wizytówek Google Maps zabronione są także opinie posiadające znamiona reklamy konkurencyjnej działalności. Ponieważ zazwyczaj to administratorzy forum zajmują się usuwaniem hejterskich komentarzy z widoku publicznego, musisz się do nich zgłosić. Znajdź odpowiednie dane kontaktowe, a wysyłając zgłoszenie, postaraj się, jak najlepiej opisać sytuację.

 

 

Krok 3 – przygotuj się od strony prawnej

Hejt narusza nie tylko ogólnie przyjęte zasady netykiety. Często internetowi trolle, czy też firmy zajmujące się nieuczciwym, czarnym PR, naruszają przepisy prawa. Jeśli masz problem z pozbyciem się hejtu na swój temat, możesz skorzystać również z kroków prawnych. Czasami wystarczy powołanie się na odpowiednie przepisy, już w momencie zgłaszania negatywnych opinii do administratorów forum czy portalu.

Dosyć uniwersalnymi przepisami w tej kwestii jest pojęcie naruszenia i ochrony dóbr osobistych, regulowane w Kodeksie Cywilnym. Jeśli ktoś podaje w sieci dane poufne przedsiębiorstwa lub dane wrażliwe osób trzecich, narusza przepisy o ochronie danych. Inna sytuacja występuje w momencie, gdy komentarze mają na celu szantaż, zastraszenie czy znieważenie przedsiębiorcy. W takiej sytuacji możesz powołać się na przepisy Kodeksu Karnego. Do najczęściej naruszanych przepisów należą zniesławienia oraz zniewaga, regulowane kolejno przez artykuł 212 i 216 KK.

 

 

Krok 4 – wystąp na drogę prawną

Jeśli samo zgłoszenie negatywnych komentarzy nie pomogło, a hejt na twój temat przybiera na sile – rozważ wystąpienie na drogę sądową. Takie sprawy mogą być niezwykle czasochłonne i kosztowne, dlatego wcześniej dobrze się do tego przygotuj. Skorzystaj z porady prawnika, który podpowie ci jakie rozwiązanie, będzie dla ciebie najlepsze. Upewnij się również, że wcześniej wykorzystałeś wszystkie możliwości polubownego zakończenia sporu.

Krok 5 – zadbaj o pozytywny wizerunek

Gdy już uda ci się uporać z hejtem, zadbaj o swoją reputację w sieci. Teraz przez tobą najtrudniejsze zadanie. Musisz odbudować swój pozytywny wizerunek w sieci. W takiej sytuacji również rekomendujemy skorzystanie z wiedzy i doświadczenia ekspertów od e-pr. Z pewnością pomogą ci oni dopasować najlepszą strategię marketingową, dzięki której dotrzesz do odpowiedniej grupy docelowej.[:]