Czy buzz marketing jest skuteczny?

Konsumenci są coraz bardziej wymagający. Coraz bardziej kładą nacisk na wysoką jakość produktu, a także takie aspekty, jak ochrona środowiska przy jego wytwarzaniu, czy wyzysk pracowników. Przedsiębiorcom coraz trudniej jest znaleźć swoją niszą, bo rynek praktycznie w każdej branży jest „zalany” masowymi produkcjami. Kupującym daje to ogromny wybór pożądanych produktów. Przedsiębiorcy z kolei stają przed trudnym wyborem zareklamowania swojej marki/produktu w taki sposób, aby dotrzeć z tym przekazem do świadomości konsumentów. Jednym ze sposobów, które pomagają to osiągnąć, jest marketing szeptany (z ang. buzz marketing). Czy buzz marketing jest skuteczny?

Jak działa buzz marketing?

Buzz marketing to działania mające na celu wywoływanie naturalnych dyskusji na temat produktu/marki oraz spontanicznych reakcji na znalezione w sieci treści. Innymi słowy, działania te wykorzystują siłę plotki w internecie. Wykorzystywanie plotki, jako nośnika informacji jest znane od stuleci. W internecie działania tego typu z roku na rok zdobywają coraz większą popularność. Powstaje coraz więcej sposobów tworzenia marketingu szeptanego i używania go w reklamach content marketingowych. Wśród najbardziej popularnych rodzajów buzz marketingu, można wymienić między innymi:

  • Community marketing – czyli działania polegające na promowaniu marki poprzez zaangażowanie internautów w dyskusje na forach i portalach internetowych;
  • Trendsetting – którego celem jest wykreowanie nowych trendów, mody na dany produkt poprzez zaangażowanie w reklamę znanych i wpływowych postaci;
  • Brand blogging – polegający na wykorzystywaniu do promocji marki sfery blogowej (często połączony z innymi rodzajami buzz marketingu);
  • Evangelist marketing – jego zadaniem jest stworzyć grupę oddanych zwolenników marki, którzy żyją nią na co dzień i tworzą zaufane grono klientów. Często podejmują oni niezależne działania marketingowe, które pozytywnie wpływają na wizerunek marki.

Co do zasady wszelkie strategie buzz marketingowe działają poprzez rozpowszechnianie treści w sieci. Chociaż ich dystrybucja może przybierać różne formy, zawsze założenie jest jedno. Mianowicie treść musi trafić, do jak największego grona osób.

Jaka strategia buzz marketingowa będzie najskuteczniejsza?

Jak stworzyć skuteczną strategię buzz marketingową? Odpowiedź na to pytanie zależy od wielu czynników, które należy przeanalizować indywidualnie. Przed wyborem najlepszych działań związanych z marketingiem szeptanym warto przeanalizować m.in. działania konkurencji, oraz własną kondycję finansową oraz aktualny wizerunek firmy/marki. Oprócz tego warto pamiętać o podstawowych zasadach związanych z tworzeniem buzz marketingu. Jakie są to zasady?

Przede wszystkim weź pod uwagę, że buzz marketing nie ma na celu bezpośredniej sprzedaży. Nie powinien być on nachalną reklamą, sztucznym namawianiem konsumentów do kupna produktu, czy skorzystania z oferty. Na pierwszy plan powinno wysunąć się tutaj słuchanie konsumenta i reagowanie na jego potrzeby. Chociaż może wydawać się to nielogiczne, w marketingu szeptanym (szczególnie w community marketingu) marketingowcy powinni zachowywać postawę neutralną, ewentualnie umiarkowanie pozytywną. Nie warto pisać o produktach w samych superlatywach, ponieważ jest to zbyt sztuczne i wymuszone. Kojarzy się ze spamem. Ogólne zasady etyczne, którymi należy kierować się przy tworzeniu „szeptanki”, możesz znaleźć na stronach WOMMA.

Dla kogo buzz marketing?

Komu zalecane są strategie buzz marketingowe? Jak się okazuje, są to idealne rozwiązania zarówno dla dużych, znanych marek, jak i dla małych, dopiero wkraczających na rynek firm. W tym pierwszym przypadku marketing szeptany świetnie sprawdza się do wykreowania trendów na nowy produkt. Pozwala stworzyć modę i potrzeby konsumentów. Z kolei małe firmy dzięki działaniom buzz marketingowym, mogą przebić się do świadomości konsumentów. A także zbudować świadomość na temat swojej marki. Jeśli więc zależy ci na tym, aby twoja marka stała się tak rozpoznawalna, jak Kupiec, Ludwik czy Lipton, już dziś skorzystaj z możliwości, jakie daje buzz marketing.