[:pl]Publicity PR co to jest?[:]

[:pl]

Publicity PR to coraz częściej w świecie marketingu pojawiająca się fraza. Jednakże w czasach, gdy agencje dzielą się na wiele różnych, które specjalizują się w danej dziedzinie, ciężko jest zapamiętać je wszystkie. Czym różni się publicity od public relations?

Propaganda a publicity

Czym jest publicity?

Publicity można przetłumaczyć jako reklamę, rozgłoś, który pojawia się wokół czegoś lub kogoś, ale głównie we wszystkich środkach masowego przekazu. Co ciekawe, pojęcie powstało dosyć niedawno, ponieważ na początku pierwszej dekady XX wieku, gdy wszechobecna była propaganda. Wiele osób porównuje, a nawet twierdzi, że publicity to inaczej propaganda i cóż po części mają oni rację.

Publicity opiera się o różnego rodzaju działania, które mają zapewnić bezpłatne przekazywanie specjalnych informacji poprzez środki masowego przekazu. Co więcej, bardzo często publicity bazuje również na wywoływaniu różnych emocji wśród osób, które zobaczą daną reklamę. Podobnie, jak i podczas tworzenia propagandy nieważna jest etyka oraz prawdziwość przekazu, ponieważ chodzi tylko i wyłącznie o tym, żeby wszyscy mówili o danej firmie lub osobie.

Twórcom publicity nie chodzi o to, aby odbiorca miał zaufanie i widział pozytywny obraz marki. Często podczas tego typu kampanii, firmy starają się wywołać kontrowersje, które nawet mogą dzielić osoby. Dzięki temu mają pewność, że kampania będzie cieszyła się dużą popularnością.

Publicity PR – jakie są różnice i podobieństwa?

Przede wszystkim warto zaznaczyć, że w przypadku publicity informacje są przekazywane do różnych kanałów komunikacyjnych w formie komunikatu. Nikt nie płaci za to, aby dana gazeta napisała o danym produkcie. Dzięki temu wydawcy mają pełną kontrolę nad tym, czy powiadomią swoich odbiorców o danej informacji, czy też nie. Oczywiście, przy szokujących treściach, często korzystają z komunikatu i piszą na jego temat artykuły.

W Public Relations przy tworzeniu kampanii przykłada się uwagę do tego, w jakich konkretnie mediach pojawią się informacje. Co więcej, ciężko sobie wyobrazić odpłatną kampanię, w której dana gazeta podawałaby negatywne informacje na temat swojego klienta. Podczas kampanii PR dużą rolę odgrywa kontrola nad formą umieszczania informacji i najczęściej agencja ściśle współpracuje z wydawcą do momentu publikacji treści.

Publicity a pr

Czy publicity jest skuteczne?

Tak naprawdę, ciężko jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ w zamyśle tej formy kampanii informacje są przesyłane do różnych mediów. Nie oczekuje się bezpośrednio od wydawców, że przekażą dalej informacje. Co więcej, może okazać się, że w danym okresie pojawiły się komunikaty, które są atrakcyjniejsze dla czytelników i to właśnie one zostaną wykorzystane. Dlatego też, jeśli chodzi o publicity PR, to tradycyjna kampania marketingowa jest zdecydowanie pewniejszą formą marketingu. Należy jednak pamiętać, że za umieszczenie treści się płaci. To może niektóre marki zachęcać do próby stworzenia tańszej kampanii w formie publicity.

[:]