[:pl]Brief- a po co mi to?[:]

[:pl]Zacznijmy od tego czym jest brief. Jest to dokument umożliwiający dokładne przedstawienie swoich oczekiwań względem kampanii, którą ma przeprowadzić dla nas dana agencja. Kompleksowe wypełnienie takiego dokumentu pozwala zaoszczędzić wiele czasu i ewentualnych nieporozumień. Brief powinien być jak najbardziej szczegółowy. Czasem nawet pozornie nieistotne informacje mogą się okazać kluczowe dla niektórych kampanii, dlatego powinno się odpowiedzieć na każde pytanie w nim zawarte. Agencje wiedzą jakich informacji będą potrzebować aby przeprowadzić odpowiednie działania marketingowe. Nie wystarczy powiedzieć ‘’zróbcie tak aby było dobrze”, należy podejść do tego profesjonalnie, nawet jeśli wydaje nam się, że informacje o które prosi nas agencja są dość błahe i niepotrzebne.

 

Po co w briefie wpisywać dane firmy, takie jak pełna nazwa/nazwy, adres strony internetowej czy mail? Przecież agencja ma to wszystko w umowie… Nie do końca. Nie raz zdarzają się sytuacje, że dana firma działa pod kilkoma nazwami bądź ma kilka spółek. Wtedy informacja zawarta w umowie nie wystarczy. Dla nas jako klientów może to być po prostu zbyt oczywiste. Odbieramy każdy fragment naszej działalności jako jedność zapominając, że inne nazwy pod jakimi widnieje nasza firma mogą być równie ważne. Przykładowo dzieje się tak wtedy kiedy nasza działalność jest zarejestrowana pod jedną nazwą, ale już marka naszych produktów nosi inną nazwę. Często również adres naszej strony internetowej nie jest tak łatwy do znalezienia jak nam się wydaje, gdyż jest on różny od nazwy firmy. Przykładem może być tutaj firma LPP SA, którą znamy powszechnie pod markami takimi jak Reserved, Cropp czy Mohito.

 

W każdym briefie powinny również znaleźć się inne podstawowe informacje, takie jak czym zajmuje się nasza firma, w jakiej branży działa, jakie są specjalizacje, rodzaje usług czy produktów. Są to raczej oczywiste wskazówki. Kolejną sprawą jest historia firmy. Informacja o tym ile nasze przedsiębiorstwo działa na rynku i czy lub jakie działania marketingowe były podejmowane do tej pory pozwoli nam uniknąć wielu wpadek. Przydatna będzie również wzmianka o naszej konkurencji oraz czym nasza marka wyróżnia się na jej tle. Wszystko po to aby agencja mogła zrobić dokładny research i analizę ich działań marketingowych oraz efektów jakie przynoszą.

Wszystko to były podstawowe informacje dotyczące naszej firmy. Następnym krokiem jest wypełnienie briefu pod kątem wdrażanego projektu. Na początek należy ustalić jaki jest jego główny cel, co z kampanii powinien zapamiętać klient oraz jakie zdanie ma sobie docelowo wyrobić o firmie, produkcie bądź usłudze.

Już na podstawie opisu branży oraz tego czym nasza firma się zajmuje można wysnuć wnioski na temat odbiorców naszej kampanii- czyli klientów i potencjalnych klientów. Niemniej jednak lepiej zadbać o to aby agencja zrozumiała nas jak najlepiej, dlatego postawmy sprawę jasno i sami napiszmy jaka jest grupa docelowa kampanii i w jaki sposób mamy się z nią komunikować. Przykładowo jeśli sprzedajemy produkty typowo młodzieżowe takie jak deskorolki możemy dobrać do projektu ton młodzieżowy, z przymrużeniem oka. Natomiast tego sposobu komunikacji na pewno nie zastosujemy przy kliencie takim jak bank bądź poważna instytucja. W tym przypadku przybierzemy ton poważny, ekspercki, budzący szacunek i zaufanie. Zakomunikujmy również jak nasz produkt bądź usługę klienci postrzegają obecnie. Czy jest coś ekskluzywnego, niskiej jakości, tanie czy drogie? I co najważniejsze- jak ma się zmienić to postrzeganie.

Na koniec skupmy się na dość oczywistych informacjach i tym co lubimy najbardziej czyli na zaletach. Ważne jest to aby wymienić ich tutaj jak najwięcej żeby marketingowcy mieli spore pole do manewru. Wypiszmy unikalne cechy naszych produktów i usług. Jakie mocne strony firmy chcemy podkreślić oraz jakie wartości są nam najbliższe i z jakimi chcemy być utożsamiani.

Widzicie już jak bardzo ważne dla powodzenia kampanii marketingowej jest wypełnienie tak, wydawać by się mogło, błahego dokumentu. Niestety spora ilość firm podchodzi do tego nieprofesjonalnie i ignoruje prośby o dokładne wypełnienie briefu reklamowego co przyczynia się później do wielu bezpodstawnych roszczeń o złe przeprowadzenie kampanii, która przez źle dobrane działania nie przynosi oczekiwanych efektów.[:]