Jak strategiczne budować wizerunek w sieci
W dobie powszechnego dostępu do Internetu, dbanie o wizerunek w sieci to już nie tylko wymysł czy chwilowa moda, ale pewnego rodzaju norma, a nawet konieczność. Aktualnie liczba użytkowników internetu przekracza już 4,5 miliarda osób. Jeśli zależy Ci na tym, by twoja marka odniosła sukces, musisz wiedzieć jak bezpiecznie budować wizerunek w sieci. W tym artykule wyjaśnimy jakie działania podjąć oraz które narzędzia budowania wizerunku w sieci warto wykorzystać. Zapraszamy do lektury!
Pozytywne opinie o firmie
Rewolucja Internetowa przyczyniła się do zmian w praktycznie każdej dziedzinie naszego życia. Od codziennych sprawunków i obowiązków po nasze zachowania konsumencie. Ogromna zmiana nastąpiła również w komunikacji marek, na co największy wpływ miały oczywiście social media. Wystarczy uświadomić sobie, że aż 90% użytkowników przed dokonaniem zakupu decyduje się na sprawdzenie opinii na temat wybranego produkt lub usługi w Internecie. Służą do tego nie tylko media społecznościowe, ale również fora dyskusyjne czy specjalne serwisy opiniotwórcze. Budowanie wizerunku firmy musi uwzględniać zatem odpowiednie działania w Internecie. W przeciwnym wypadku marka bardzo szybko zostanie wyprzedzona przez konkurencję i przestanie się liczyć na rynku. Nie bez powodu mówi się, że jeśli czegoś nie ma w Internecie, to tak naprawdę nie istnieje. Aby temu zapobiec, każda szanująca się firma powinna od samego początku istnienia opracować profesjonalną strategię budowania pozytywnego wizerunku w sieci.
Kreowanie wizerunku w sieci
Internet to praktycznie nieograniczone medium. Każda firma, bez względu na branżę znajdzie tam miejsce dla siebie. To doskonałe narzędzie nie tylko do zwiększania sprzedaży, ale również pracowania nad wizerunkiem firmy jako pracodawcy. Mówi się, że aktualnie króluje rynek pracownika. Warto więc wykorzystać możliwości, jakie daje internet i przekonać specjalistów z branży, że nasza firma to dobre miejsce do zatrudnienia i rozwijania swoich umiejętności. Employer Branding to nic innego jak ciągła praca nad wizerunkiem firmy. Doskonałym przykładem tego typu działań jest, chociażby Lidl Polska. Przez wiele lat firma, jako miejsce pracy, nie budziła specjalnego entuzjazmu wśród społeczeństwa. Jednak udana akcja promocyjna i poprawa warunków na poszczególnych stanowiskach przyniosła oczekiwane rezultaty. Nie inaczej było w przypadku marki Amazon, która również może poszczycić się bardzo pozytywnymi efektami pracy nad wizerunkiem marki jako pracodawcy.
Strategia marketingu szeptanego
Kreowanie wizerunku marki to nic innego jak nadanie jej konkretnych cech i sprawienie, że będzie ona wywoływać określone konotacje u odbiorców. Oczywiście cechy oraz skojarzenia muszą być odpowiednio dobrane do wartości, jakimi kieruje się marka i do grupy docelowej, do której kieruje swoje produkty i usługi. Potrzeby i oczekiwania konsumentów są więc podstawą, na której należy się skupić, tworząc wizerunek marki. Należy się przygotować na długotrwałe działania. Kreowanie wizerunku i budowanie świadomości wśród klientów nie są procesem krótkotrwałym. Nie kończą się w momencie uzyskania popularności przez markę. Tak naprawdę o wizerunek trzeba dbać bez przerwy, w przeciwnym wypadku bardzo szybko zdobyta na rynku pozycja może zostać utracona. W takich chwilach nie zostanie już nic innego jak przeprowadzenie profesjonalnego rebrandingu i nadanie marce nowego wizerunku.
Monitoring opinii w sieci
Budowanie wizerunku marki różni się nieco od budowania wizerunku osobistego. W przypadku tego pierwszego niezwykle ważne jest bieżące monitorowanie opinii pojawiających się w sieci. Niezbędne jest wykorzystanie takich narzędzi budowania wizerunku w sieci jak Brand24, który pozwala na ciągłe śledzenie wzmianek na temat firmy pojawiających się w Internecie. Daje to marce możliwość odniesienia się do ewentualnych negatywnych uwag i zduszenie kryzysów w zarodku. Niedopuszczenie do eskalacji problemów to jednej z najważniejszych elementów dbania o renomę firmy. Dodatkowo monitoring to skarbnica wiedzy na temat potrzeb i oczekiwań klientów. Tak naprawdę w kilka chwil można dowiedzieć się, jak marka prezentuje się na tle konkurencji, jakie są jej najsłabsze, a jakie najmocniejsze strony. Nowoczesne narzędzia do monitoringu sieci pozwalają na analizę praktycznie każdego tematu i śledzenie wszystkich wybranych fraz kluczowych. Na pierwszy rzut oka może wydawać się to niezwykle skomplikowane, jednak otrzymanie gotowych raportów to czasami kwestia maksymalnie kilkudziesięciu minut.
Spójność wizerunkowa marki
Osiągnięcie sukcesu w sieci nie jest tak trudne, jak z pozoru może się wydawać. Zdecydowanie najcięższym wyzwaniem jest utrzymanie się na szczycie. By firma mogła cieszyć się pozytywnym wizerunkiem przez długi czas, należy zadbać o spójność publikowanych materiałów i treści. Ogromne znaczenie odgrywa tutaj odpowiednio zoptymalizowana strona internetowa, identyfikacja wizualna, kanały w mediach społecznościowych i materiały promocyjne, zarówno te publikowane w sieci, jak i te dystrybuowane w świecie offline. Brak spójności bardzo często wiąże się z brakiem zaufania odbiorców. Jeśli potrzebujesz pomocy w stworzeniu profesjonalnej strategii komunikacji marki w Internecie, możesz skorzystać z pomocy specjalistów pracujących w WMH Agency. Dzięki temu twoją markę wesprze grono doświadczonych ekspertów od wizerunku w sieci mogących pochwalić się nie jedną skuteczną kampanią.