Jak budować wizerunek marki?
Zgodnie z definicją Słownika Języka Polskiego wizerunek to sposób, w jaki dana osoba lub rzecz, jest postrzegana i przedstawiana. Wizerunek jest istotny nie tylko dla osób prywatnych, ale także firm i ich marek. To on świadczy o wysokiej jakości proponowanych usług i produktów. Marki cieszące się pozytywnym, eksperckim i wiarygodnym zaufaniem, mogą liczyć na większe zainteresowanie ze strony odbiorców. O tym, jak budować wizerunek marki w 2022 roku rozmawialiśmy z ekspertem WMH Agency, a zarazem biegłym w dziedzinie marketingu przy Sądzie Okręgowym w Warszawie Piotrem Sulewskim.
Co to jest wizerunek marki?
Wizerunek marki to wykreowany przez ekspertów od marketingu i samą firmę sposób, w jaki jest ona postrzegana w swoim otoczeniu. Są to nakładające się na siebie subiektywne odczucia klientów, potencjalnych klientów, pracowników, czy kontrahentów danej firmy. Kreowanie wizerunku marki polega na przedstawieniu jej w sposób autentyczny i pozytywny. Przy czym warto pamiętać, że dla każdej marki może oznaczać to inne cechy i strategie reklamowe. Wizerunek powinien być bowiem dopasowany do potrzeb i preferencji grupy docelowej odbiorców marki.
Jak stworzyć wizerunek marki w sieci?
O to jak stworzyć odpowiedni wizerunek marki w sieci zapytaliśmy Piotra Sulewskiego. Zwrócił on uwagę na jedną wspólną cechę budowania wizerunku każdej marki: Wizerunek powinien budzić w odbiorcach przede wszystkim pozytywne emocje. Poprzez wizerunek marki powinniśmy pokazywać klientom, że ich zadowolenie jest dla nas najważniejsze. To frazes, ale żadna marka nie rozwinie się bez zadowolonych klientów. Kreowanie wizerunku marki to jeden z najsilniejszych narzędzi marketingowców.
Kreowaniem wizerunku marki na co dzień zajmują się doświadczeni i rekomendowani specjaliści od e-marketingu firmy Warsaw Media House. W pierwszej kolejności zawsze zapoznają się oni z samą marką (jej celami, osiągnięciami i planami rozwojowymi na przyszłość), a także z oceną wizerunku samej branży, w której działa firma. W dalszej kolejności przygotowują oni indywidualną strategię krótko i długoterminową. To bardzo ważne, ponieważ nad wizerunkiem marki w sieci należy pracować cały czas.
Dlaczego należy dbać o wizerunek marki w sieci?
Zastanawiasz się, dlaczego należy dbać o wizerunek marki w sieci? Jak już wspomnieliśmy to przede wszystkim sposób na zdobycie zaufania klientów. Dzięki wiarygodnemu i dopasowanemu do potrzeb odbiorcy wizerunkowi łatwiej rozwiniesz firmę i zyskasz stałych odbiorców, którzy następnie zaczną polecać twoje usługi/produkty innym. To jednak niejedyne profity wynikające z dbałości o wizerunek marki.
Nasz ekspert Piotr Sulewski podkreśla: Dzięki temu Twoja marka staje się rozpoznawalna. Obecnie w momencie, gdy na rynku istnieje wiele firm świadczących takie same lub podobne produkty, lub usługi, to niezwykle ważna cecha. Odpowiednio wykreowany wizerunek marki sprawia, że klientom łatwiej jest skojarzyć konkretną ofertę z daną firmą. Zyskując rozpoznawalność, zwiększasz prawdopodobieństwo, że internauci zapamiętają konkretnie twoją markę.
Jak dbać o swój wizerunek w sieci?
Aby zadbać o wizerunek marki, przede wszystkim musisz stworzyć przyjazne miejsce w sieci, gdzie internauci będą mogli znaleźć informacje na temat twojej marki. W pierwszej kolejności będzie to strona internetowa. Zadbaj również o profesjonalnie prowadzone profile na portalach społecznościowych. Dzięki temu łatwiej będzie ci nawiązać kontakt z klientem i pokazać mu się od innej (mniej formalnej) strony. Social media mają jeszcze jedną zaletę. To miejsce, w którym internauci często spędzają czas po pracy, w celach rozrywkowych. Bardzo łatwo możesz to połączyć z kreowaniem wizerunku marki.
Portale społecznościowe tak samo, jak branżowe fora opiniotwórcze i serwisy tematyczne, ułatwiają nawiązywanie kontaktu z odbiorcami. To niezwykle istotne, ponieważ osoba, z którą nawiążesz kontakt, jest Twoim potencjalnym klientem. W ten sposób wykonujesz pierwszy krok na drodze budowania świadomości na temat marki i przywiązywaniu do niej odbiorców. Bardzo dobrze widać to na przykładach zaufanych i wiarygodnych marek, takich jak LPP, Lotos, Aldi, Dino, Poczta Polska, Wody Polskie, Vectra, Black Red White czy Agata Meble.
Jak ochronić wizerunek marki w sieci?
Ostatnim elementem, o który powinieneś zadbać, jest ochrona wizerunku marki. Warto stosować przy tym zarówno rozwiązania prawne (np. zastrzeżenie nazwy firmy), jak i marketingowe. Już na etapie określenia strategii wizerunkowej, warto zwrócić uwagę na elementy związane z ochroną wizerunku. To m.in. walka z hejtem i internetowymi trollami. Najskuteczniejsze rozwiązanie jest wbrew pozorom bardzo proste. To stałe monitorowanie treści, które na temat marki można znaleźć w sieci. Bardzo dobrze sprawdzają się tutaj profesjonalne narzędzia marketingowe np. Brand24, z którego na co dzień korzystają specjaliści WMH Agency.