Jak otworzyć sklep internetowy?
Sklepy internetowe cieszą się coraz większą popularnością. Konsumenci chętnie wybierają opcję zakupów bez wychodzenia z domu. Cenią sobie dostępność sklepu online przez dwadzieścia cztery godziny na dobę i możliwość swobodnego zastanowienia się nad dokonanym wyborem. Nic dziwnego, że na otworzenie internetowych oddziałów swoich firm, decydują się także znane i uznane marki, takie jak CCC, Wittchen czy Lidl. Coraz więcej przedsiębiorców, którzy dopiero wchodzą na rynek, decyduje się w pierwszej kolejności właśnie na sklep online. To bezpieczna forma rozpoczęcia działalności, dająca wiele możliwości. Zastanawiasz się, jak otworzyć sklep internetowy? Wcale nie jest to takie trudne, jak może się wydawać!
Jaki sklep otworzyć?
Przede wszystkim musisz mieć pomysł na siebie. Zanim zaczniesz interesować się platformami do prowadzenia sklepu internetowego (takimi, jak np. PrestaShop lub WooCommerce) , czy kwestiami związanymi z hostingiem strony, zastanów się, co chcesz sprzedawać. To zagadnienie, które błędnie pomija wielu przedsiębiorców. Wydaje im się, ze w sieci sprzeda się wszystko. 20 lat temu, owszem mogło tak być. Jednak obecnie konkurencja jest tak duża, a konsumenci tak wymagający, że aby odnieść sukces, trzeba mieć skuteczny pomysł na siebie.
Możesz wybrać sprawdzoną branżę, która ma duży potencjał na rynku np. sklep internetowy z odzieżą męską, odzieżą damską i/lub obuwiem. Z badań „E-commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska” wynika, że Polacy na odzież, akcesoria i dodatki wydają średnio około 253 zł miesięcznie. Jeśli chcesz iść w sprawdzoną branżę, wierząc, że i dla Twojego biznesu znajdziesz się tutaj miejsce, wcześniej możesz przeanalizować np. sklepy internetowe, takie jak eObuwie i sprawdzić, jak funkcjonują tego typu miejsca. Zastanów się, co tobie, jako konsumentowi się na takich stronach podoba, a co byś zmienił, i wprowadź to we własnym sklepie internetowym.
Drugą często wybieraną opcją jest próba „wstrzelenia się w niszę na rynku”. Być może sam chciałbyś kupić coś online, ale nie możesz znaleźć żadnego sklepu z taką ofertą? Przeprowadź badania rynku, może innym również tego brakuje! Na początek wystarczy zapytać na forach internetowych albo grupach na portalach społecznościowych. Sprecyzowanie swoich usług na konkretną grupę docelową, w branży gdzie konkurencja jest niewielka, również może być bardzo opłacalne. W takich sytuacjach można wdrażać niezwykle skuteczne i relatywnie tanie strategie i kampanie reklamowe np. powiązane z marketingiem szeptanym.
Jak działają sklepy internetowe?
Zakładając sklep internetowy, masz do wyboru kilka form prawnych. Możesz go prowadzić w formie jednoosobowej działalności gospodarczej lub spółki cywilnej, jawnej, komandytowej, komandytowo – akcyjnej, akcyjnej lub z ograniczoną odpowiedzialnością. Swój biznes musisz zarejestrować w CEIDG lub w KRS (w zależności od tego, jaką formę prawną wybierzesz). Musisz także zdecydować, czy chcesz być vatowcem, czy nie. Wiele spraw związanych z prawnymi zagadnieniami, warto rozważyć razem z doradcą prawnym czy księgową. Dalsze kroki związane są już bezpośrednio z założeniem swojej działalności online.
W pierwszej kolejności będziesz potrzebować platformy do prowadzenia sklepu online. Wspomnieliśmy już tutaj o platformach PrestaShop czy WooCommerce. Z ich pomocą założenie strony internetowej i wprowadzenie sprzedaży w sklepie jest proste i intuicyjne. Będziesz musiał także wdrożyć działania związane z regulaminem sklepu internetowego i polityką ochrony prywatności. Gdy już przebrniesz przez te formalności, będziesz mógł skupić się na promocji sklepu online.
Jak promować swój sklep internetowy?
Obecnie promocja sklepu internetowego może wydawać się skomplikowana, jednak w praktyce, nie jest to, aż takie trudne. Przede wszystkim warto skupić się na pozycjonowaniu strony w wyszukiwarkach internetowych. Warto budować swoje zasięgi organiczne, ale trzeba również pamiętać o zaletach płatnych form reklamy np. Google Ads.
Strategie związane z SEO powinieneś uwzględniać już od samego początku istnienia twojego biznesu w sieci. Korzystaj z programów, które ci to ułatwią jak Surfer Seo czy wtyczka do WordPressa Yoast SEO. Wtyczka ta przydaje się szczególnie copywriterom SEO przy tworzeniu np. treści na stronę czy firmowego bloga. Sprawdź, jakie masz możliwości i wybierz takie, które najbardziej ci odpowiadają.
Przydatne może okazać się również wystawianie swoich produktów na platformach sprzedażowych, takich jak Allegro czy Amazon. W ten sposób dotrzesz ze swoimi produktami do dużego grona odbiorców i zyskasz ich zaufanie. Łatwiej będzie ci również pozyskać oceny i rekomendacje, co będzie miało wpływ na późniejszy rozwój sklepu internetowego. Jeśli wydaje ci się to skomplikowane, albo nie masz czasu na to, aby wdrażać takie strategie samodzielnie, możesz skorzystać z pomocy specjalistów w agencjach SEO.