Jak przygotować regulamin sklepu internetowego?

Zdecydowałeś się założyć swój sklep internetowy. Przebrnąłeś już przez wszystkie formalności prawne i księgowe. Wybrałeś najlepszą dla siebie formę prowadzenia sklepu online, zarejestrowałeś biznes w KRS lub CEIDG. Chciałbyś już rozpocząć swoją działalność… Chwileczkę, nie tak szybko. Nie dokończyłeś jeszcze wszystkich formalności. Musisz jeszcze przygotować regulamin. Za brak regulaminu świadczenia usług drogą elektroniczną grożą kary pieniężne. Zastanawiasz się, jak przygotować regulamin sklepu internetowego i co musi się w nim znaleźć? Ważne, abyś pamiętał o kilku zagadnieniach.

Co to jest regulamin sklepu internetowego?

Regulamin sklepu internetowego to zbiór zasad, które dotycząc sprzedaży w tym konkretnym sklepie. W treści regulaminu musisz umieścić między innymi informacje o warunkach zakupu oraz prawach przysługujących klientom (np. prawo do reklamacji albo rezygnacji z zamówienia). W regulaminie sklepu internetowego musi znaleźć się kilka obowiązkowych elementów, które określa:

  • ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów;
  • ustawa o prawach konsumenta;
  • ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz odpowiednie rozporządzenia;
  • akty prawa unijnego (przede wszystkim RODO).

Oprócz informacji o tym, kto jest sprzedawcą i do kogo kierowany jest regulamin, musisz umieścić w nim definicje podstawowych pojęć. Np. kim jest klient? Co to jest zamówienie? W dobrze przygotowanym regulaminie klient znajdzie również informacje na temat zasad korzystania ze sklepu internetowego (np. konieczność rejestracji przed złożeniem zamówienia) oraz metodach płatności. Nie możesz zapomnieć także o umieszczeniu w regulaminie informacji o kosztach i sposobach dostawy. A także polityce zwrotów i reklamacji oraz regulacji RODO (informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz plikach Cookies).

kampanie wideo

Jak przygotować regulamin sklepu online?

Regulamin sklepu online możesz przygotować samodzielnie. Nie ma jednego określonego wzoru, którego mógłbyś użyć. Możesz się wzorować na regulaminach innych sklepów internetowych, jednak pamiętaj, że treść regulaminu, może być chroniona prawem autorskim. Nie kopiuj więc niczego jeden do jednego. Wystrzegaj się również klauzul abuzywnych (niedozwolonych) np. ograniczających prawa konsumenta. Takie zapisy w regulaminie będą nieważne. Pomoc przy tworzeniu regulaminu świadczą również agencje marketingowe. Skorzystanie z pomocy agencji może ci się przydać także na dalszych etapach zarządzania swoim biznesem.

Masz regulamin – Teraz możesz już zacząć!

Co powinieneś zrobić, gdy przebrniesz przez wszystkie formalności? Przede wszystkim musisz wyjść naprzeciw swoim klientom. W końcu nie przyjdą oni do ciebie sami. Dopiero wkraczający na rynek e-commerce przedsiębiorcy, powinni zwrócić uwagę na pozycjonowanie stron WWW. Dzięki temu ich sklep internetowy ma szansę przebić się do świadomości internautów i wyróżnić się na tle konkurencyjnych firm. Tutaj dużą pomoc oferują agencję SEO, które zajmują się za przedsiębiorców wieloma zagadnieniami związanymi z optymalizacją sklepu pod wyszukiwarki internetowe np. Google.

SEO checklist i audyt SEO

Przede wszystkim pomogą ci przygotować audyt SEO. Czyli analizę strony internetowej, na podstawie której można stwierdzić, czy strona jest przyjazna wyszukiwarkom i co można na niej poprawić. Wiele osób zdaje sobie sprawę z konieczności zatrudnienia copywritera seo, który będzie tworzył teksty zoptymalizowane pod wyniki wyszukiwarki. Jednak mało kto, zdaje sobie sprawę, że wiele błędów odpowiedzialnych za słabe miejsce rankingowe, można wyeliminować już na etapie zakładania i tworzenia strony internetowej.

Pomocne bywają w tym programy i narzędzia marketingowe np. Surfer Seo, Senuto, czy wtyczka do WordPressa Yoast Seo. Gdy już będziesz wiedział, jak poprawić funkcjonalność sklepu online, konieczne będzie przygotowanie seo checklisty. Czyli listy działań związanych ze strategią marketingową.

Marketing szeptany? A może Google Ads?

Jaka strategia marketingowa będzie dla ciebie najlepsza? Jak zyskać widoczność w sieci? Na to pytanie można odpowiedzieć dopiero po analizie konkretnej sytuacji twojego sklepu. Wiele zależy od twojej branży, grupy docelowej i zasięgów, które chcesz osiągnąć. Do najbardziej popularnych należy kupowanie płatnych reklam (np. Google Ads, płatne linki, reklamy w social mediach) oraz działania związane z marketingiem szeptanym. Jedno jest pewne, jeśli chcesz zyskać rozpoznawalność na poziomie sklepu internetowego Lidl, DeeZee czy Fasardi, musisz pokazać się internautom z jak najlepszej strony.