Jak wykonać prawidłowo marketing szeptany ?
Działania marketingowe mogą przybierać różną formę, jednak jedna kwestia jest niepodważalna, że takie działania są po prostu niezbędne w prowadzeniu firmy. W ostatnim czasie jedną z popularniejszych metod promocji marki w Internecie stał się marketing szeptany. Jeśli zastanawiasz się jak dokładnie działa, czy warto wykorzystać go w swojej firmie i jak wykonywać go prawidłowo, to koniecznie przeczytaj! Wszystkie niezbędne informacje znajdziesz w poniższym tekście!
Marketing szeptany i jego definicja
Marketing szeptany, znany również jako buzz marketing to forma marketingu polegająca na rozpoczynaniu i wchodzeniu w dyskusje z użytkownikami Internetu. Ma to na celu podsuwanie konsumentom informacji o marce i jej produktach i wywoływanie naturalnych, niewymuszonych konwersacji. W takie rozmowy zwykle dołączają się kolejni użytkownicy i prowadzą zawzięte dyskusje, wymieniając się swoimi doświadczeniami i opiniami. Bardzo często marketing szeptany może być wykorzystywany również na takich portalach jak gowork, opinio czy ceneo. W końcu wszyscy zdajemy sobie sprawę, jak ogromna jest siła rekomendacji. Pozytywne recenzje na temat marki potrafią znacznie zwiększyć jej sprzedaż i poprawić wyniki finansowe. Dlatego tak ważne jest dbanie o opinie google maps czy komentarze na portalu znanylekarz. Bez względu na to, w jakiej branży się działa. Marketing szeptany nie jest formą marketingu zarezerwowaną tylko i wyłącznie dla e-commerce. Mogą korzystać z niej wszyscy. W końcu jak wskazują statystyki, ponad 90% konsumentów przy wyborze określonego produktu lub usługi kieruje się opiniami i rekomendacjami innych osób, nawet jeśli nie znają się osobiście.
Dobre praktyki marketingu szeptanego
Word of Mouth Marketing ma ogromny potencjał i daje firmom niesamowite możliwości. Oczywiście, żeby korzystać z nich wszystkich, trzeba go prawidłowo zaplanować i wykonać. Nie wystarczy poświęcenie kilkunastu minut na przygotowanie jednego tekstu i opublikowanie go we wszystkich możliwych miejscach w sieci. Zdecydowanie odradzamy taką praktykę! Skuteczne i efektywne działania powinny spełniać kilka warunków:
Unikaj spamu – Użytkownicy sieci są coraz bardziej czujni i nie lubią wpychania im produktów na siłę. Przekoloryzowywanie, skupianie się tylko i wyłącznie na zaletach, przesadne chwalenie. To praktyki, które zostaną ekspresowo wyłapane i na pewno nieodebrane korzystnie. Jeśli nie chcesz nadszarpnąć wizerunku firmy, to zdecydowanie unikaj spamu. Pamiętaj, że nie zawsze liczy się ilość. Zdecydowanie lepiej stawiać na jakość publikacji.
Dostosuj sposób komunikacji – W różnych miejscach w sieci można porozmawiać z różnymi osobami. Każdy kanał komunikacji ma również swój sposób tworzenia treści. Pamiętaj o tym. Nie możesz próbować wejść w dialog tak samo z osobami działającymi w serwisie Linkedin, jak z tymi pojawiającymi się na Tiktoku. Należy dbać o jakość wpisów i ich unikalność oraz dostosowanie do potrzeb danego medium.
Określ swoją grupę docelową – Zdecydowanie łatwiej będzie prowadzić się działania, jeśli wiesz, kim są twoi klienci, gdzie lubią spędzać czas w sieci i jaki sposób komunikacji preferują. Dzięki takim informacjom można przygotować zdecydowanie lepszy i skuteczniejszy przekaz!
Mądrze wybieraj kanały publikacji – Czasami bardzo łatwo dać się ponieść wrażeniu, że im więcej postów zostanie opublikowanych tym lepiej. Konsekwencją tego może być wybieranie miejsc zupełnie się do tego nienadających. Tym sposobem w sieci można znaleźć ogrom wpisów odnoszących się do kursów makijażu czy kosmetyków na forach… budowlanych. Czy nie brzmi to irracjonalnie? Takie wpisy nie przynoszą nic korzystnego dla firmy, a mogą być przyczyną wielu problemów, które nie zawsze będzie się dało łatwo odkręcić.
Inspiruj się działaniami innych – Marketing szeptany to bardzo popularna forma promocji. Korzystają z niego nawet największe światowe marki jak Nike czy ING, które w ten sposób kreowało trend na ekologię. Czasami warto wziąć przykład z większych graczy!
Czy warto zlecić buzz marketing specjalistom?
Z pozoru mogłoby się wydawać, że buzz marketing nie należy do najbardziej wymagających form reklamy. Niestety jest to bardzo błędne wrażenie, które często jest przyczyną słabej jakości kampanii. Wiele firm, chcąc zaoszczędzić, zleca takie działania jako dodatkowy obowiązek któremuś z pracowników. Niemożliwe jest zorganizowanie pracy tak, by wykonać wszystkie swoje obowiązki na wysokim poziomie, a do tego przygotować jakościową kampanię marketingu szeptanego. Wymaga to ogromnego nakładu czasu, researchu, przygotowania treści, wykorzystania narzędzi monitorujących Internet czy też bieżącego raportowania działań i analizy skuteczności. Dlatego zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem jest powierzenie tego doświadczonej agencji marketingowej lub agencji public relations. W firmach takich jak WMH Agency wieloletnie doświadczenie przekłada się na osiągane wyniki i skuteczność działań. W ten sposób nie tylko szybko zobaczysz efekty i wyciągniesz z marketingu szeptanego to, co najlepsze, ale również zaoszczędzisz swój czas i pieniądze. Jeśli zależy Ci na wysokiej jakości kampanii marketingowej i naprawdę skutecznej strategii, to nie ma się nad czym zastanawiać. Już dziś skontaktuj się z nami i powierz wizerunek swoje firmy w ręce wykwalifikowanych ekspertów.