Marketing szeptany – przewodnik

Stały rozwój Internetu sprawia, że rozwijają się również wszelkie techniki i strategie związane z marketingiem cyfrowym. Jednym z najbardziej popularnych działań związanych z reklamą w sieci jest marketing szeptany. Polega on na wywoływaniu dyskusji na temat marki/firmy i uzyskania opinii na jej temat od klientów. Obecnie stosowany jest on zarówno przez małe, dopiero wkraczające na rynek firmy, jak i duże korporacje. Marketing szeptany pozytywnie wpływa na wizerunek marki. Jednak tak duża popularność marketingu plotki spowodowała, że wokół niego urosło wiele mitów. O czym warto pamiętać, stosując marketing szeptany? Przewodnik po największych mitach z roku na rok staje się większy!

Czy marketing szeptany to fałszywe opinie? – MIT 1

Wiele osób błędnie kojarzy działania marketingu szeptanego z generowaniem fałszywych opinii o firmie. Wśród przedsiębiorców wciąż pokutuje przekonanie, że marketing szeptany polega na wystawaniu, jak największej ilości pozytywnych opinii na temat marki, czy jej oferty, „wszędzie, gdzie się da”. W praktyce takie działanie nie ma nic wspólnego z marketingiem szeptanym. Powinno być ono raczej kojarzone ze spamem, który nie jest zalecany jako korzystna strategia marketingowa.

Prawdziwy marketing szeptany polega na wywoływaniu dyskusji na temat marki. Rola marketingowców przy prowadzeniu i udzielaniu się w dyskusji jest ograniczona do minimum. Często należy tylko wywołać dyskusję i w razie konieczności, podtrzymywać ją. Oczywiście nie oznacza to, że specjaliści od e-marketingu nie muszą śledzić wywołanej przez siebie dyskusji i na bieżąco monitorować, jakie treści na temat marki pojawiają się w sieci. Taka analiza jest niezbędnym elementem każdej strategii marketingowej. Jednak nie ma to nic wspólnego, z naciskaniem na internautów czy wystawianiem fałszywych opinii.

Marketing szeptany wykorzystuje zakłamany obraz marki? – MIT 2

Kolejny mit na temat marketingu szeptanego, z którym warto się rozprawić. Wiele osób, które wstrzymuje się od wdrożenia buzz marketingu w swoich działaniach reklamowych, obawia się, że dyskusje wywołane przez marketingowców będą sztuczne i dadzą przekłamany obraz marki. Tutaj jednak wiele zależy od zdolności samych marketingowców. Powinni oni zachować względną neutralność w dyskusji, z lekkim przechyleniem na pozytywne opinie.

To naturalne, że starasz się wyeksponować zalety i korzyści płynące z danego produktu czy wysokiej jakości usługi. Nie ma w tym nic, co miałoby na celu zakłamanie rzeczywistości. Nie jest to wprowadzaniem odbiorcy w błąd. Pamiętajmy również o tym, że w dyskusji powinni udzielać się przede wszystkim sami internauci. Jeśli więc zauważą oni jakieś niedociągnięcia w proponowanym przez ciebie produkcie czy usłudze, może to być dla ciebie feedback. Przekonasz się, na czym warto się skupić i co jest ważne dla klientów.

Marketing szeptany nie dociera do odpowiedniej grupy docelowej? – MIT 3

Marketing szeptany kojarzy się z reklamą w wielu miejscach sieci. I rzeczywiście, korzysta się z niego zarówno na forach internetowych, social mediach, jak i na różnych stronach internetowych (własnych i nie tylko). Wiele osób twierdzi, że działając w ten sposób, nie możesz dotrzeć do odpowiedniej grupy docelowej. Działaniom związanym z marketingiem plotki zarzuca się, że to zwykle „przepalanie budżetu reklamowego”.

W praktyce znów wszystko zależy od analizy i research’u ze strony marketingowców. Czasem mniej znaczy więcej. Lepiej udzielać się w już istniejących dyskusjach niż na siłę wywoływać nowe. Jeśli stosujesz podejście, „nieważne co mówią, byleby mówili” i umieszczasz treści marketingowe, gdziekolwiek się da, faktycznie możesz przepalić budżet. Jednak takie podejście nie jest związane z profesjonalnym marketingiem szeptanym.

Profesjonalny marketing szeptany

Decydując się na wdrożenie marketingu szeptanego w sieci, warto więc zlecić to działanie profesjonalistom z agencji PR, takich jak Warsaw Media House. Dobrze wdrożony i dopasowany do potrzeb marki marketing szeptany z pewnością okaże się skuteczny. Pomoże on zbudować zaufanie do firmy i wizerunek marki w sieci. To działania, które przynoszą szczególne korzyści w perspektywie długoterminowej. Jeśli chcesz, aby twoja marka stała się tak rozpoznawalna jak Juicy Fruit, Sony, Nutella, Fanta czy Nivea, warto zacząć od tego typu podstawowych działań.