Marketing szeptany w Internecie

Marketing szeptany (z ang. buzz marketing) w internecie jest już od wielu lat. To jedna z pierwszych form reklamy, które rozwinęły się w sieci. Od początków swojego istnienia znacząco się rozwinęła. Powstały nowe formaty związane z marketingiem szeptanym, a także narzędzia marketingowe, które ułatwiają rozwój wszelkich strategii reklamowych. Jednocześnie, urosło sporo mitów, które wciąż powielane są przez internautów, dyskredytując „szeptankę” w oczach osób nią zainteresowanych. Z pewnością jednak jeszcze daleko do tego, żeby marketing szeptany padł od własnej broni i pokonała go… siła plotki! Co warto wiedzieć na ten temat?

Marketing szeptany – co to jest?

Marketing szeptany to jedna z najtańszych form reklamy w sieci. Z powodu niskiego progu wejścia zalecany jest szczególnie małym firmom i przedsiębiorstwom o ograniczonym budżecie reklamowym. Polega on na umieszczaniu w sieci treści (wpisów, rekomendacji, klipów, filmów, a nawet memów czy gifów etc.), które wywołują reakcje użytkowników i zachęcają ich do interakcji.

Treści te powinny mieć pozytywny wydźwięk i wywoływać chęć rozmowy i udzielenia rekomendacji danym usługom czy produktom. Jednocześnie marketingowcy zajmujący się wdrażaniem marketingu szeptanego, powinni zachowywać neutralność do własnych działań. Nie powinni być namolni i wywoływać uczucia „ataku” i natrętnego namawiania do kupna odbiorców. W tym miejscu warto również zwrócić uwagę na to, czym marketing szeptany nie jest. Często jest on bowiem mylony ze spamem, hurtowym udostępnieniem setek komentarzy na temat produktu lub usługi, gdziekolwiek się da.

W rzeczywistości profesjonalne strategie buzz marketingowe zawsze są szczegółowo zaplanowane. A ich cele są znane jeszcze przed udostępnieniem pierwszych treści i wzmianek na temat marki w sieci. Marketingowcy odpowiedzialni są nie tylko za dodawanie treści, ale także monitorowanie efektów swoich działań. Niezbędny jest stały monitoring wszelkich dyskusji i rozmów na temat firmy, a także opinii i rekomendacji dodawanych przez klientów. Często ich praca przybiera formę content creatorów.

Jakie narzędzia marketingowe pomagają w szeptance?

Taki monitoring byłby wyjątkowo trudny, szczególnie przy dużych, zakrojonych nawet na skalę krajową działaniach reklamowych. Na szczęście specjalistom od buzz marketingu z pomocą przychodzą profesjonalne narzędzia marketingowe. Do monitorowania wzmianek i opinii w sieci na temat marki, najczęściej wykorzystywany jest program Brand24. Ułatwia on skuteczny monitoring 24/7 i automatycznie dzieli treści np. opinie o pracodawcy na pozytywne, negatywne i neutralne. Dzięki temu można szybko reagować na wszelkie działania podejmowane przez internautów.

Marketing szeptany jest często stosowany także jako uzupełnienie działań związanych z pozycjonowaniem strony internetowej i szeroko rozumianego SEO. Wykorzystuje się tutaj m.in. linkowanie zewnętrzne, czy bazy słów kluczowych. W tym przypadku przydają się programy typu Senuto. Senuto ułatwia przeprowadzenie analizy widoczności w sieci i monitoring pozycji. Znajdziesz tam również bazę słów kluczowych z zaawansowanymi narzędziami filtracji i wyszukiwania.

Komu sprawdzi się marketing szeptany?

Działania reklamowe związane z marketingiem szeptanym, sprawdzają się w wielu branżach. W tym również tych najpopularniejszych, gdzie konkurencja jest naprawdę duża i mniejszym firmom ciężko się przebić do świadomości internautów. Do takich branż należą obecnie m.in. branża meblarska, branża fashion czy deweloperska. Rekomendujemy skorzystanie z pomocy agencji reklamowych przy określaniu i wdrażaniu metod związanych z buzz marketingiem. Stawki za takie działania są zależne od zasięgów, branży, konkurencyjności firmy, a także od ilości zadań powierzonych marketerom. Wcześniej warto zapoznać się więc z cennikami różnych firm, takich jak agencja PR WMH Agency.

Co daje marketing szeptany?

Jakie korzyści przyniosą ci działania związane z marketingiem szeptanym? Z pewnością pomogą ci w budowaniu wizerunku marki w sieci. Możesz być przekonany, że z pomocą dobrej strategii marketingowej z pewnością zyskasz wiarygodność taką, jaką obecnie mogą pochwalić się marki takie jak, Dilmah, Egon, Abb czy Tefal. W dłuższej perspektywie czasowej przełoży się to również na wzrost liczby klientów i zyski ze sprzedaży.