[:pl]Komunikacja kryzysowa – co oznacza ta fraza? [:]
[:pl]
Komunikacja kryzysowa to coraz częściej poruszana kwestia w różnego typu mediach. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że są to różnego rodzaju działania mające za zadanie załagodzić kryzys. Co więcej, jest to o tyle ciekawy i zarazem popularny temat, że w dobie internetu i możliwości publicznego skrytykowania danego przedmiotu lub usługi firmy często mają mniejsze oraz większe kryzysy. Jak prowadzona jest komunikacja kryzysowa?
Komunikacja kryzysowa – dlaczego jest potrzebna?
Tak jak wcześniej wspominałem, w dobie internetu, tak naprawdę bardzo łatwo o różnego rodzaju kryzysy. Można nawet powiedzieć, że każda firma ma go prędzej lub później, ponieważ ludzie bardzo chętnie wyrażają swoje zdanie w internecie. Co więcej, można spotkać się z sytuacjami, w których pojawiają się negatywne komentarze od osób, które nigdy nie korzystały z danego produktu lub usługi. Piszą je ludzie, którym nie podobają się jakieś działania na przykład polityka firmy. W momencie, w którym dana marka spotyka się z taką sytuacją, to bardzo ważnym elementem jest jej reakcja i odpowiedź. W przeciwnym wypadku może okazać się, iż stali klienci zaczną odchodzić, co spowoduje spadek dochodów. Co więcej, w skrajnych sytuacjach może doprowadzić on do upadku działalności.
Co więcej, należy dodać, że zadowoleni klienci rzadko pozostawiają pozytywne opinie, a Ci niezadowoleni praktycznie zawsze to robią i dodatkowo opowiadają o tym znajomym. Dzięki systematycznej analizie sytuacji firmy i jej otoczenia, część sytuacji kryzysowych można ominąć. Jednakże do tego potrzebna jest specjalistyczna wiedza.
Jak można przeciwdziałać kryzysom?
Komunikacja kryzysowa jest bardzo ważna, ponieważ odpowiedni zespół jest w stanie przewidzieć różnego rodzaju negatywne działania, a w tym kryzysy. Przede wszystkim agencje ustalają potencjalne przyczyny zagrożenia w firmie. Warto dodać, że poza konkretnymi zagrożeniami analizuje się ich skutki na reputację oraz rentowność marki. Bardzo dużą zaletą profesjonalistów jest umiejętność ocenienia sytuacji z boku. Dzięki temu są oni w stanie dokładnie wskazać daną przyczynę mimo tego, że kierownictwu firmy mogła wydawać się ona całkowicie inna. Bardzo ważnym czynnikiem jest monitoring internetu. Na jego podstawie można dowiedzieć się, jak wygląda sytuacja konkurencji i na jej podstawie ocenić, czy te same kryzysy mogą przydarzyć się naszej marce.
Warto też dodać, że odpowiedni zespół ekspertów jest w stanie przygotować zasady komunikacji, które będą obowiązywać podczas kryzysu. Dzięki nim każdy pracownik będzie wiedział, jak ma się zachowywać, aby go nie pogłębiać. Co więcej, spisane zasady będą dla wszystkich jasne i spowodują, że każdy nie będzie szukał na własną rękę rozwiązania. Będzie ono przygotowane już wcześniej.
Komunikacja kryzysowa – czy warto w nią zainwestować?
Zdecydowanie warto zainwestować we wsparcie kryzysowe oraz komunikację kryzysową. Dzięki niej możliwe jest uniknięcie niepotrzebnych kryzysów, które negatywnie wpływają na markę. Co więcej, nawet jeśli jakiś wystąpi, to dzięki zbiorze zasad oraz aktywnym działaniom można go zdecydowanie szybciej ugasić. Dodatkowo, po jego zakończeniu może zostać przygotowana specjalna kampania, która ma na celu ocieplenie wizerunku. Czasami zdarza się tak, że kryzys jest szybko przekształcany w pozytywną i efektywną kampanię marketingową. Okazuje się, że przynosi ona bardzo dobre rezultaty, które dodatkowo wzmacniają markę.
[:]