[:pl]Quo vadis chatbocie?[:]
[:pl]
Postęp technologiczny i automatyzacja komunikacji sprawiła, że coraz więcej czynności kiedyś wykonywanych przez ludzi dziś przejmuje sztuczna inteligencja. Szczególnie interesująca jest tutaj sama relacja człowieka z chatbotem. Algorytm szybko uczący się użytkowników i posługując naturalnym językiem potrafi imitować prawdziwych konsultantów. Szybsza obsługa konsumentów, płynne przekazywanie informacji i wysoki poziom wiedzy botów sprawiają, że coraz chętniej wdraża się je w różnorodnych branżach. Dziś chcemy dokładniej przyjrzeć się intrygującej relacji, która nawiązuje się pomiędzy ludźmi, a chatbotami. Czy może ona przerodzić się w zaufanie, którego skutkiem będą rosnące dochody marek inwestujących w wirtualnych asystentów? Tym razem mamy dla Was nieco inny wpis niż zawsze. Oddajmy się refleksji nad automatyzacją komunikacji.
Na początek trochę danych
Z badań przeprowadzonych przez firmę OMD i zespół badawczy Kolegium Goldsmiths Uniwersytetu Londyńskiego wynika, że 22% Europejczyków korzysta dziś z urządzeń działających dzięki sztucznej inteligencji. W samej Polsce mamy pozytywnie i wysoko ocenianą nowoczesną technologie, a wykorzystywanie aplikacji i urządzeń funkcjonujących dzięki Artificial Intelligence (AI) szacuje się grubo powyżej średniej europejskiej. Za co właściwie chwalimy sztuczną inteligencje? Przede wszystkim zauważa się to, ja wiele czasu można zaoszczędzić czekając na odpowiedzi związane z zakupami produktów lub usług. Chatboty likwidują konieczność długiego i irytującego czekania w kolejce na odpowiedź konsultanta. Problemy z transakcjami czy przesyłkami przestają irytować, gdy są rozwiązywane sprawniej. Algorytmy chatbotów nie tupią ze zniecierpliwieniem nóżkami, gdy klienci mają dodatkowe pytania lub wątpliwości. Profesjonalne odpowiedzi i brak emocji jest w cenie. Wszystko czego klient potrzebuje w procesie zakupu oraz obsłudze posprzedażowej jest realizowane na pstryknięcie palca. Dla zniecierpliwionych klientów to rozwiązanie pozostaje bezcennym usprawnieniem, które przekłada się na rosnącą sprzedaż.
Doceniane w relacji człowiek – chatbot jest dostarczanie wszelkiego rodzaju porad, które personalizują ofertę i dopasowują ją do potrzeb. W przypadku kontaktu z konsultantem, którym byłby człowiek nie zawsze można liczyć na 100% znajomość całego asortymentu i właściwości poszczególnych usług bądź produktów. Pod kątem wiedzy i dokładności dostarczanych informacji sztuczna inteligencja znacząco wyprzedza człowieka. Jednak z drugiej strony stworzenie idealnie dopasowanej oferty nierzadko wymaga podania danych, co często robimy dość niechętnie. Z powyżej wspomnianego badania wynika, że nadal istnieje obawa o wykorzystywanie danych osobowych, 40% klientów ma obawy o niewłaściwie wykorzystanie tego typu informacji… Oznacza to, ze relacja między ludźmi, a botami nadal nie jest obdarzona 100% zaufaniem, które jest tak ważne dla marek. Wdrażając firmowego chatbota trzeba pozostać ostrożnym i unikać zbyt inwazyjnych przekazów czy działań.
Chatboty to przyszłość – do czego jeszcze się je stosuje?
Okazuje się, że im mniej inwazyjnie chatboty będą komunikowały się z odbiorcami tym chętniej będą używane. Jeżeli wirtualni asystenci będą przekazywać wartościowe informacje, pełnić rolę doradców angażując w rozmowie klienta prawdopodobnie dalej będziemy je pozytywnie postrzegać. Natomiast bardzo źle wykorzystane w celu stricte sprzedażowym, bezpośrednio i nachalnie nakłaniające do dokonania zakupów czy podawania danych z pewnością zaczną być omijane szerokim łukiem… Sztuka korzystania ze sztucznej inteligencji wymaga zachowania balansu. Jeden krok za dużo może przekreślić markę w relacji z klientem.
Czy z chatbotem zaczniemy rozmawiać częściej?
Rozwój technologii skłania do przemyśleń. W 1966 roku zaprojektowano jednego z pierwszych botów o nazwie ELIZA. Dzieło prof.. Josepha Weizenbauma doskonale imitowało psychoanalityka posługując się naturalnym dla ludzi językiem. Od tego momentu minęło wiele lat. Dzisiaj siedząc za monitorem komputera i zamawiając np. buty, wiele osób nie potrafi odróżnić komunikacji z chatbotem od tej prowadzonej z konsultantem. Uczenie maszynowe tzw. machine learning, pozwala botom bardzo szybko przejmować cechy ludzkiej komunikacji. Rozwiązanie to pozostaje wygodnym w obsłudze klienta i budowaniu wizerunku nowoczesnej firmy. Boty są dzisiaj obecne prawie wszędzie! O branżach, które postawiły na ich wdrożenie przeczytasz w kolejnym akapicie.
Z badań prowadzonych przez ekspertów takich jak dr A. Przegalińska, dr. L. Ciechanowski, M. Magnuski i prof. P. Gloor wynika, że osoby wchodzące w kontakt z botami mającymi cechy ludzkiej komunikacji znacznie chętniej podejmują się konwersacji z chatbotami tekstowymi niż z animowanymi awatarami. Czy na podstawie tego wyniku można wnioskować, że niebawem jako konsumenci świadomie zaczniemy unikać ludzkich konsultantów i postawimy głownie na pomoc chatbotów? Postęp technologiczny zmienia naszą codzienność.
Wraz z jego rozwojem coraz bardziej zaawansowane boty uczą się, jak wzbudzać coraz większe zaufanie człowieka wyciągając wnioski z przeprowadzanych rozmów. W przyszłości boty mogą nauczyć się nawiązywać nie tylko sprzedażowe relacje, ale również emocjonalne więzi. To jak wykorzystamy ten potencjał technologiczny zależy tylko i wyłącznie od nas, naszych decyzji, odwagi do podejmowania działań. Warto od czasu do czasu usiąść i pomyśleć nad chatbotami przyszłości, które mogą przynieść wiele korzyści dla marketerów, sprzedawców, marek i ludzkiej codzienności. Mądrze wykorzystana AI może podnieść komfort życia.
Branże wykorzystujące chatboty
Tendencja do utrzymywania kontaktów pośrednich za pomocą Internetu, chatów i komunikatorów sprawiła, ze coraz większa liczba przedsiębiorstw stawia na wirtualnych asystentów. Według danych przygotowanych przez Gartner już za rok ponad 50% dużych i średnich firm postanowi wprowadzić do swojej codzienności chatboty produktowe. Skoro aplikacje takie jak WhatsApp, WeChat czy Messenger Facebook’a mają obecnie ponad miliard użytkowników to tendencja do komunikacji z botami jest jak najbardziej uzasadniona. Szybka i bezproblemowa obsługa klientów, udzielanie informacji bez większych problemów, załatwienie wszystkiego w ciągu kilku sekund to wygoda, z której już dziś korzysta wiele branż. Poniżej znajdziesz zestawienie tych, które z sukcesem wdrożyły wirtualnych asystentów i prawdopodobnie będą dalej się rozwijać w kierunku automatyzacji komunikacji na linii marka – klient.
Finanse |
– badanie zdolności kredytowej
– wykonywanie operacji na rachunkach – sprzedaż produktów finansowych -personalizowanie oferty banku – wsparcie przy dokonywaniu transakcji, opłacaniu rachunków – odpowiadanie na najczęściej zadawane pytania klientów – doradztwo w zakresie inwestycji |
Przykład to wirtualny asystent finansowy w postaci chatbota funkcjonującego w Aviva 24, Banku Millenium, City Handlowy czy ING Bank Polski. |
Administracja (czyli tzw. e- administracja) |
– wsparcie przy wypełnianiu e-formularzy
– udzielanie podstawowych informacji urzędowych – wsparcie w załatwianiu prostych spraw urzedowych
|
Przykład to wirtualny doradca mieszkańca zastosowany w Urzędzie Miasta Wrocławia. |
Medycyna |
– rejestracje na wizytę
– odbiór wyników badań – koszty lekarstw i ich dostępność w najbliższej aptece – przypominanie o godzinie przyjmowania leku – lokalizowanie najbliższych gabinetów lekarskich |
Przykład to m.in. rozwiązanie Dragon Medical Virtual Assistant, autorstwa firmy Nuance. |
Ubezpieczenia |
– wsparcie w personalizacji polis ubezpieczeniowych
-rozsyłanie nowych ofert ubezpieczeń -szacowanie wycen ubecpieczenia – zgłaszanie roszczeń klientów do uzbezpieczyciela – przyjmowanie i rozliczanie płatności – wsparcie przy wypełnianiu niezbędnych formularzy |
Przykład to wirtualny agent ubezpieczeniowy – chatbot Allianz lub Generali. |
Turystyka |
– doradztwo w planowaniu wycieczki
-doradztwo w trakcie trwania wycieczki – pomoc w wynajmowaniu noclegów -wsparcie w zamawianiu biletów – wyszukiwanie tras podróży – lokalizowanie obiektów takich jak np. hotele -odpowiadanie na pytania dotyczące ofert – personalizowanie ofert |
Przykład to wirtualni doradcy podróży min. w Booking.com., Unity Line czy TravelPlanet.pl. |
Moda |
– pomoc w doborze stylizacji
– wsparcie w doborze akcesoriów odzieżowych – udzielanie informacji o dostępnych modelach – informowanie o statusie dostarczenia zamówienia |
Przykład to chatbot doradzający dobór stylizacji klientom marki Tommy Hilfiger. |
Chatboty to przyszłość
Powyższe zestawienie przedstawia jedynie mały wycinek branż, które zdecydowały się na wsparcie ze strony chatbotów. Dokąd będzie zmierzać współczesna technologia i jak bardzo rozwinie się komunikacja chatbotów z klientami? Jedno jest pewne w dobie szybkiego rozwoju i nieustannego deficytu czasu wsparcie wirtualnych asystentów pozostaje bezcenne. Dobrze wykorzystane zdecydowanie usprawnia proces sprzedaży i podnosi komfort użytkowników w relacji z poszczególnymi markami.
Jeżeli dalej zastanawiasz się, czy warto kroczyć tą drogą i wprowadzić chatbota w Twojej firmie, koniecznie sprawdź czy automatyzacji nie zdążyła już wprowadzić konkurencja… Nie daj się prześcignąć i skontaktuj się z zespołem naszych specjalistów od chatbotów. W Warsaw Media House zaprojektujemy dla Ciebie wirtualnego asystenta na miarę Twoich potrzeb i oczekiwań klientów. Więcej informacji o naszym doświadczeniu w tworzeniu nowoczesnych rozwiązań komunikacyjnych znajdziesz tutaj.
[:]