Jak tworzyć buzz marketing?

Buzz marketing wielu osobom kojarzy się, jako jedna z prostszych metod i form marketingowych. W końcu wydawać by się mogło, że nie ma nic trudniejszego niż wzbudzenie dyskusji w sieci. Wiele osób potrafi to zrobić nawet przypadkowo. Wywołując jakimś niepozornym komentarzem burze i wielowątkową dyskusję. Czy naprawdę to takie łatwe? W niektórych sytuacjach np. komentowanie postów znajomych na Facebooku może tak być. Jednak nie w buzz marketingu. W buzz marketingu nie chodzi tylko o to, aby wywołać „jakąś” dyskusję. Chodzi o to, aby wywołać spontaniczną i naturalną rozmowę, której cel jest z góry ustalony. A to wymaga profesjonalnego podejścia.

Jak wdrażane są metody buzz marketingowe?

Jak tworzyć buzz marketing? Przede wszystkim działania marketingowe powinny być zaplanowane z wyprzedzeniem. W buzz marketingu tylko rozmowy internautów mogą być spontaniczne. Ty sam, od początku musisz wiedzieć, co jest twoim celem. Przede wszystkim powinieneś odpowiedzieć sobie na pytanie, co jest dla ciebie najważniejsze w tej formie reklamy.

Czy chcesz zbudować pozytywny wizerunek nieznanej dotąd marki? A może buzz marketing jest dla ciebie formą kryzysowego PR, odpowiedzią na ataki konkurencji albo niezadowolonych pracowników? Coraz częściej marketing szeptany wykorzystuje się również w celu wywołania dyskusji na temat marki i ożywienia jej wizerunku. Pokazania internautom trendów, którymi się kieruje i celów, do których zmierza.

Gdzie wdrażać buzz marketing?

Buzz marketing to działania, dzięki którym możesz dotrzeć do naprawdę dużego grona odbiorców. Jednak musisz mieć świadomość, że osiągniesz to tylko, dzięki odpowiedniemu nakładowi pracy. Buzz marketing możesz uskuteczniać w wielu miejscach sieci. Między innymi:

  • Na portalach społecznościowych (w tym na fanpage, własnych profilach i grupach). Dużą popularnością cieszą się obecnie TikTok, YouTube, Facebook oraz Instagram. Sprawdź, w którym z tych sociali, znajdziesz najlepszą grupę targetową dla swojej marki!
  • Fora i portale opiniotwórcze. Mowa tutaj zarówno o profesjonalnych portalach związanych z pracodawcami, markami i firmami (jak GoWork, Panorama Firm etc.). Jak i portale life stylowe, gdzie możesz generować wątki np. poradnikowe, połączone z promocją marki/produktu.
  • Blogi tematyczne. Możesz się udzielać na już istniejących blogach. Albo nawet otworzyć własny blog firmowy. To również świetny wstęp do działań content marketingowych i nawiązania np. barterowych wymian z influencerami.
  • Serwisy informacyjne, portale branżowe itp.

O czym musisz pamiętać przy wdrażaniu buzz marketingu?

Działania w różnych miejscach sieci, należy wdrażać jednocześnie. Tylko wtedy przyniosą wymierne korzyści, które przełożą się nie tylko na wizerunek marki, ale i efekty sprzedażowe. Rolą marketingowców nie jest stały udział w dyskusji. Powinni tylko wzbudzić rozmowę i zachęcić internautów do wzajemnej interakcji. Jednakże powinni oni stale monitorować dyskusję. Tylko wtedy będą w stanie wyciągnąć z niej wnioski np. odnośnie potrzeb i preferencji klientów.

Buzz marketing pozwala lepiej poznać klientów, co może przełożyć się na poprawienie jakości produktu. W ten sposób z pewnością zyskasz stałych i wdzięcznych klientów. Być może nawet wstrzelisz się w niszę na rynku i dasz im coś, czego do tej pory nie mieli. Taki feedback od klientów i potencjalnych klientów jest niezmierne ważny przy rozwoju firmy i określaniu przyszłych strategii marketingowych. Wśród firm, które świetnie sobie z tym radzą, znajdziesz m.in. Zara, H&M, Digital czy Axa.

warsaw media house opinie

Jaki powinien być buzz marketer?

Wiesz już jak wdrożyć i tworzyć buzz marketing dla swojej marki. Teraz staniesz przed być może najtrudniejszym wyzwaniem. Musisz wybrać osobę, która się tym zajmie. Ze względu na czasochłonność działań buzz marketingowych, większość firm i przedsiębiorców, powierza te zadania profesjonalistom z agencji PR, specjalizujących się w marketingu szeptanym. Jaka powinna być osoba odpowiedzialna za wdrażanie strategii buzz marketingowych? Oprócz tego, że powinna cechować ją wiedza z zakresu tej gałęzi marketingu warto, aby:

  • Znała markę – poznała wcześniej cele firmy i jej założenia na przyszłość;
  • Poznała grupę docelową – to istotne, ponieważ pozwoli jej to „mówić” odpowiednim językiem do internautów;
  • Charakteryzowała się kompetencjami miękkimi – miała wiedzę z zakresu psychologii i potrafiła wczuć się w intencje i wypowiedzi internautów.

Odpowiednie osoby, które z pełnym zaangażowaniem przeanalizują potrzeby twojej firmy, znajdziesz w agencji PR WMH Agency.