[:pl]Marketing szeptany a fejk[:]

[:pl]

Marketing szeptany to jedna z form kreacji wizerunku firm i ich produktów lub usług. Korzysta z niego wielu przedsiębiorców w Polsce wierząc, że dzięki pozytywnym rekomendacjom szybciej osiągną wzrost sprzedaży oraz poprawią poziom rozpoznawalności marki.

Dobrze zrealizowany buzz marketing może rzeczywiście przynieść sporo korzyści, zarówno wizerunkowych, jak i biznesowych. Natomiast źle wykonany szybko zostanie uznany za oszustwo lub spam i nie przyniesie oczekiwanych rezultatów. Co gorsza, okazuje się że może nawet doprowadzić do konsekwencji prawnych. Bez względu na to, czy to się komuś podoba czy nie to sporo recenzji obecnych w sieci jest niestety fałszywych. Marki wykorzystując marketing szeptany, dążą do promowania produktów oraz usług. Zdarza się, że niektóre z nich wykorzystują buzz marketing jako broń przeciwko swojej konkurencji.

Z poniższego tekstu dowiesz się, jak nie powinien być realizowany marketing szeptany. Wskażemy przykłady dobrych i złych praktyk stosowania buzz marketingu. Na ich podstawie masz okazję wysunąć wnioski, które z pewnością wpłyną na jakość Twojej pracy.

Marketing szeptany

Jak nie wykorzystywać marketingu szeptanego?

Nie chcesz być uznany za nachalnego spamera, który z reklamą swojej firmy rozpycha się w sieci wszędzie, gdzie to tylko możliwe? W takim razie unikaj spamerskich ofert na forach internetowych powiązanych tematycznie z branżą, w której funkcjonuje Twoja marka. Jedną z najgorszych praktyk jest otwieranie stricte sprzedażowych wątków na tematycznych forach bądź nagła publikacja reklamy w toczącej się dyskusji, która nie ma żadnego logicznego uzasadnienia. W ten sposób tylko zrazisz do siebie potencjalnych klientów. Nigdy tego nie rób, ponieważ sam uderzasz w wizerunek marki.

Kolejnym niewłaściwym wykorzystaniem buzz marketingu jest zlecanie go jako usługę świadczoną przez boty. To PR-owy strzał w stopę! Chcesz zwabić do siebie klienta? Nie tędy droga! Lepiej zadbaj o wysokiej jakości content publikowany w kanałach komunikacji Twojej marki takich jak: Facebook, blog firmowy, strona www, branżowe czasopisma i portale. Analizuj dokładnie każdą treść, która będzie publikowana pod brandem Twojej firmy. W ten sposób wywrzesz znacznie lepsze wrażenie na odbiorcy, zaciekawisz go swoją ofertą. Natomiast uciekając do botów z pewnością skutecznie go odstraszysz…

Jeszcze inną niewłaściwą praktyką stosowania marketingu szeptanego jest tworzenia bardzo dużej ilości kont o różnych pseudonimach na tematycznych forach lub portalach. Spod jednego adresu IP powstaje dyskusja kilku kont na temat zalet produktów lub usług. Jedynym zadaniem jest tutaj reklamowanie marki, nierzadko w bardzo nachalny sposób. Takie działanie bardzo szybko jest zauważane przez użytkowników sieci jako sponsorowane i nie spotyka się z żadną pozytywną reakcją. Jedyne w czym może pomóc to w znaczącym pogorszeniu wizerunku brandu.

Marketing szeptany - fałszywe opinie

Przykładem tego typu działania jest case wpisu na forum PC Format sprzed kilku lat. W celu rozpoczęcia zupełnie ,,neutralnej’’ dyskusji założono wątek pt. „czy to jest dobry laptop na wyjazd?”. W wątku zaczęło się pojawiać podejrzanie dużo materiałów informacyjnych na temat konkretnego modelu laptopa – nazwa, model, link do sklepu, długa lista zalet. Łatwo było wyczuć, że jest to bardzo sztuczny przekaz reklamowy. Administrator PC Format zablokował autora wpisu stosując tzw. ban, a na dodatek pozostawił pod spamerskim wpisem komentarz: ,, Żałosny przykład PR-u, a właściwie umieszczenia treści reklamowej, rozmowy sam ze sobą kilku kont jednocześnie’’. Trzeba przyznać, że wizerunkowo dla marki reklamowanego laptopa nie wyglądało to dobrze. Dlatego nigdy nie idź tą drogą!

Negatywny odzew działań kryptoreklamowych może okazać się kuszącym działaniem na niekorzyść konkurencji. Czy można by było zastosować marketing szeptany na jej nie korzyść? Lepiej stronić od tego typu rozwiązań! W Internecie nikt nie jest anonimowy. W polskim prawie funkcjonują przepisu chroniące konkurencje i samych konsumentów, a ich naruszenie w ramach kryptoreklamy spotyka się ze sporymi konsekwencjami takimi jak kary pieniężne, a także pozbawienia wolności.

Kolejnym przykładem nieprawidłowego zastosowania marketingu szeptanego są fałszywe opinie publikowane w sieci przez włoską agencję marketingową Promo Salento. W ramach buzz marketingu agencja ta publikowała fałszywe recenzje na temat restauracji oraz hoteli na TripAdvisorze. Zadaniem tych publikacji prawdopodobnie było podniesienie ogólnej oceny marki na tematycznych portalach z branży HoReCa i zdominowanie złych opinii samymi pozytywnymi wzmiankami. Niestety działanie to przyniosło opłakane skutki, ponieważ właściciel agencji został skazany na 9 miesięcy więzienia i grzywnę w wysokości 8 tysięcy euro.

Marketing rekomendacji ma dzisiaj olbrzymią moc. Szacuje się, że ponad 80% konsumentów sprawdza opinie przed zakupem konkretnego produktu lub skorzystaniem z wybranej usługi. Niestety nadmiar fałszywych i opłaconych opinii publikowanych na forach, portalach czy w serwisach społecznościowych przyprawia o ból głowy. Większość źle wykorzystywanego marketingu szeptanego jest od razu weryfikowana przez internautów i skutecznie ignorowana bądź hejtowana. Dlatego, jeżeli nie chcesz ponosić negatywnych konsekwencji wykorzystywania źle prowadzonego buzz marketingu to nie uciekaj się do spamerskich ofert i nachalnej reklamy.

Marketing szeptany - jak działać

Jak działać i być przekonującym?

Istnieje kilka sposobów na skuteczny marketing szeptany, który pozwala na nawiązanie interakcji z internautami, którzy mogą stać się potencjalnymi klientami. Należy z nich rozsądnie korzystać, ponieważ mają być wiarygodne i przekonujące.

Na początku działań z zakresu marketingu szeptanego warto starać się pozostać aktywnym w ramach rozmaitych wątków na wybranych forach, grupach i portalach branżowych. Nie zapominaj również o aktywnym działaniu w social mediach. W ten sposób nagłe pojawienie się oferty reklamowej nie zostanie uznane za spamerskie i sztuczne. Kompleksowe działanie sprawdza się znacznie lepiej niż nachalna i agresywna reklama.

Dbając o oryginalność treści, które publikujesz w ramach buzz marketingu zyskujesz zawsze większe zaangażowanie użytkowników sieci niż opierając się na praktyce kopiuj / wklej. Staraj się zawsze tworzyć unikalne treści, które w bardzo atrakcyjnej formie będą przekazywały informacje o marce. Dlatego śmiało zabieraj głos w dyskusjach na forach, grupach i portalach. Nie bój się również ich inicjowania. Komentuj wpisy blogowe i wydarzenia, które są powiązane tematycznie z Twoją działalnością. Publikuj artykuły specjalistyczne promujące Twoją markę i jednocześnie dostarczające wartościowych treści z punktu widzenia ich odbiorców.

Poniżej prezentujemy dwa przykłady bardzo dobrze zrealizowanych działań z zakresu marketingu szeptanego.

Pierwszy case to znana marka Nike, która w reklamie opierając się na sportowcu Ronaldinho zaprezentowała swoje najnowsze buty – https://www.youtube.com/watch?v=Z6JdxaDDzb8
Twórcy tego przekazu długo nie musieli czekać na jego ogromny zasięg i popularność wśród grupy potencjalnych klientów.
Innym przykładem dobrych praktyk buzz marketingu jest skuteczne polecenie tabletek odchudzających na forum Kafeteria.pl

 

marketing szeptany

 

Źródło: https://f.kafeteria.pl/temat/f12/jakie-tabletki-na-odchudzanie-polecacie-p_5657662

Dwa z przedstawionych komentarzy to doskonałe zastosowanie marketingu szeptanego, który wyraźnie poleca użytkownikom produkt bez nachalnego przekazu. To wypowiedzi rekomendujące, które trudno byłoby uznać za spam.

Dbając o skuteczność prowadzonego marketingu szeptanego Możesz również skorzystać z działań, które uzupełnią Twoje wysiłki. Zalicza się do nich m.in.:

  • brand blogging – jest to regularne prowadzenie bloga firmowego, gdzie dzielimy się informacjami o codzienności przedsiębiorstwa, jego historii, produktach, usługach, klientach, sukcesach. Jednocześnie poprzez blog masz szansę zbudować wizerunek marki jako eksperta w danej branży, wystarczy że będziesz dodatkowo dostarczał również wartościowy content o charakterze edukacyjnym;
  • community marketing – spróbuj zbudować społeczność dookoła Twojej marki, jej produktów lub usług pomocne w tym działaniu okaże się promowanie brandu na wszelkich tematycznie powiązanych z nim forach czy grupach. W ten sposób masz szanse na podniesienie rozpoznawalności brandu oraz zwiększenie jego świadomości wśród grup potencjalnych konsumentów.
  • viral marketing – Stwórz bezcenny content, którym Twoi odbiorcy będą chcieli podzielić się z innymi we własnych kanałach komunikacji. W ten sposób Twoje treści będą rozchodziły się w sieci w sposób wirusowy propagując markę, budując jej rozpoznawalność i pozycje w świadomości grupy potencjalnych odbiorców.
Marketing szeptany - zleć profesjonalistom

Zleć marketing szeptany profesjonalistom

Prowadzenie kompleksowych działań z zakresu buzz marketingu wymaga sporo czasu i cierpliwości. Nie każdy przedsiębiorca jest w stanie samodzielnie przeprowadzić efektywny marketing szeptany. Dlatego idealnym rozwiązaniem jest wsparcie ekspertów, które wcale nie musi wiele kosztować. Warto zaufać specjalistom, którzy szybko i skutecznie osiągną pożądane efekty. Zespół doświadczonych ekspertów zajmujących się od lat marketingiem szeptanym znajdziesz w Warsaw Media House. To agencja PR, dla której efektywne szeptanie o markach to codzienność.

Więcej na temat WMH znajdziesz – link do www https://warsawmediahouse.pl/

[:]