[:pl]Ochrona reputacji w Internecie [:]

[:pl]Dbając o rozwój biznesu i nieustanny wzrost klientów musisz zatroszczyć się o wizerunek swojej firmy w sieci. Obecnie Internet stanowi pewne źródło wiedzy na temat marek, ich produktów i usług. To tutaj na podstawie wyszukiwanych opinii potencjalny klient podejmuje bądź rezygnuje z podjęcia ostatecznej decyzji zakupowej. Przeważnie skupia się na treści pierwszych dziesięciu wyników wyszukiwania, które wskaże wyszukiwarka internetowa. Niewielu z internautów poszukuje opinii na więcej niż jednej stronie wyszukiwań, dlatego tym bardziej dbając o rosnące słupki sprzedażowe należy troszczyć się o ochronę reputacji firmy w Internecie. Uwaga, to nie wszystko! Ochrona reputacji w Internecie jest również ważna z punktu biznesowej współpracy z rozmaitymi kontrahentami oraz funkcjonowania przedsiębiorstwa na rynku pracy. Badanie BIG InfoMonitor  przeprowadzone w Polsce wykazało, że około 60% przedsiębiorców dokładnie weryfikuje opinie o przyszłych kontrahentach w Internecie. Kilka nieprzychylnych wzmianek na temat Twoje firmy może przekreślić niejedną biznesowa współpracę. Czas zrozumieć na czym polega efektywna ochrona reputacji w Internecie. Z poniższego artykułu dowiesz się, co należy robić by skutecznie chronić wizerunek marki w sieci jednocześnie zdobywając zaufanie klientów, partnerów biznesowych i przyszłych pracowników. Nie daj się negatywnym opiniom i zadbaj o dobre imię swojej firmy już dziś. 

Troska o reputacje marki, o czym należy pamiętać?

Odpowiedz sobie szczerze na pytanie, jak często jako właściciel firmy śledzisz samodzielnie wzmianki na temat Twojego biznesu, które pojawiają się w Internecie? Z obserwacji Warsaw Media House wynika, że właściciele firm najczęściej poszukują gorączkowo opinii o swoim biznesie dopiero, gdy staje on w obliczu kryzysu lub może pochwalić się ogromnym sukcesem. Jest to błąd. Owszem możesz dysponować działem marketingu, ale samodzielnie również powinieneś trzymać rękę na pulsie. Dlaczego? 

Wizerunek firmy w Internecie to obecnie bardzo ważny element Twojego biznesu. To on stał się gwarancją wzrostu sprzedaży i zysków.  Nie bez powodu mówi się, że ORM (Online Reputation Management) będące zarządzaniem reputacją w sieci jest dziś jedną z najistotniejszych danych w kształtowaniu marki, jej marketingu i perspektyw na współpracę z ważnymi partnerami biznesowymi. Należy uwzględniać zarządzanie wizerunkiem tworząc strategie działań na najbliższy miesiąc, kwartał i rok. Bez niej pozostałe cele biznesowe mogą okazać się znacznie trudniejsze do osiągnięcia. To poprzez regularny monitoring Internetu i obserwacje opinii internautów  możesz szybciej niż konkurencja dotrzeć do potencjalnych klientów i kształtujących się trendów. Obserwując opnie o marce i jej działaniach masz szansę dostrzec kierunki rozwoju i inspiracje, które podpowiedzą sami klienci. W ten sposób masz okazję tworzyć produkty bądź oferować usługi będące odpowiedzią na bieżące problemy i potrzeby. Bycie czujnym popłaca! Ponadto mając oko na powstające opinie masz możliwość szybkiej i bezpośredniej reakcji na nieprzychylne publikacje, broniąc reputacji przedsiębiorstwa lepiej niż kiedykolwiek. 

 Reputacja warunkiem Twojej rentowności

 Z danych zgromadzonych przez London School of Economics wynika, że likwidacja 2% nieprzychylnych opinii w sieci daje wzrost sprzedaży o 1%. Jeżeli zadbasz o to, by w sieci było głośno o zaletach Twoich produktów bądź usług to bardzo prawdopodobne, że potencjalny klient znajdzie pozytywną rekomendacje i na jej podstawie podejmie decyzje zakupową. Chroniąc wizerunek firmy w Internecie dbasz nie tylko o zasobność swojego portfela, ale także o zachowanie profesjonalnej komunikacji i relacje z klientami. W ten sposób zyskujesz przewagę konkurencyjną, co prowadzi do dalszego zwiększenia zysków i udziałów w branży. Przyznasz, że w teorii ochrona reputacji w Internecie brzmi dość prosto? Niestety w praktyce absolutnie taką nie jest…

 Dla większości zapracowanych przedsiębiorców nieustanne śledzenie wzmianek na temat firmy jest niemożliwe. To dlatego powstają wewnętrzne działy marketingu, ale również tam często marketingowcy są pochłonięci przede wszystkim realizacją strategii marketingowo-sprzedażowych. Wizerunek w sieci schodzi na dalszy plan i jeżeli jest kontrolowany, choć raz w miesiącu to jest dobrze. 

Sama znajomość i posiadanie dostępu do narzędzi takich jak Monitori, Brand24, Semstor czy Setione to za mało! Google Aletrs również nie pomoże, jeżeli nie korzystasz z niego regularnie i nie prowadzisz konsekwentnie wnikliwych obserwacji. Analiza sentymentu opinii ( od pozytywnego, przez neutralny do negatywnego) pozwala określić jakim obecnie jest wizerunek Twojej marki w sieci. To na podstawie tej wiedzy należy tworzyć strategie wizerunkowe i plany działań na ewentualny wybuch kryzysu wizerunkowego. Ochrona reputacji w Internecie to szereg drobnych i czasochłonnych zadań, które razem składają się na wysoką rozpoznawalność brandu, idealne dopasowanie komunikacji marketingowej do grup docelowych oraz pożądany, profesjonalny wizerunek. Cierpliwość, dokładność oraz czas to sprzymierzeńcy w walce o ochronę i kreowanie marki w sieci. 

Jeżeli zastanawiasz się już teraz, gdzie w sieci mówi się o Twojej marce to wyczerpujących odpowiedzi na te pytania w ciągu kilku sekund udzieli Tobie wybrane narzędzie do monitoringu Internetu. Tymczasem warto wiedzieć, że ochrona reputacji w Internecie powinna skupiać się na najczęściej wykorzystywanych przez klientów do wyrażania własnych kanałach. Zalicza się do nich przede wszystkim wszelkie branżowe i opiniotwórcze  strony i fora poruszające temat konkretnych produktów lub usług. Dobrze również monitorować popularne w branży blogi i vlogi – influencerzy mają ogromny wpływ na kształtowanie opinii i wizerunku marek w Internecie. Warto także regularnie sprawdzać komentarze pojawiające się na portalach społecznościowych marki oraz jej stronie internetowej. 

Musisz wiedzieć, że ochrona wizerunku w Internecie to nie tylko szybka reakcja w obliczu kryzysu. To również bieżące monitorowanie działań o charakterze marketingowo – wizerunkowym. Śledząc reakcje internautów na Twoje komunikaty możesz łatwiej je optymalizować. To monitoring pozwala szybko odkryć, które kreacje reklamowe zupełnie nie działają. Często okazuje się, że na podstawie publikowanych opinii można stworzyć przekaz bijący rekordy popularności, na który nie wpadłbyś w zaciszu swojego biura. 

Z badań przeprowadzonych przez Deloitte i Forbes Insight nie bez powodu wynika, że utratą reputacji przedsiębiorstw coraz częściej są negatywne opinie wystawione na ich temat w Internecie. Utrata reputacji wiąże się często z wyrażonym spadkiem zaufania do marki, a to w konsekwencji skutkuje spadkiem rentowności samego przedsiębiorstwa. 

Aby zapobiec tego typu sytuacjom oraz kryzysom wizerunkowym, warto postawić na profesjonalne wsparcie ze strony ekspertów od e-PR. Warsaw Media House jako agencja PR należy do wąskiej grupy ekspertów, którzy otaczają opieką 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu zarówno małe, jak i duże podmioty. Przyjdź do naszego biura, porozmawiajmy o ochronie reputacji Twojego biznesu w Internecie. [:]