Buzz marketing – Na forach, blogach i portalach
Obecnie konkurencja na rynku jest ogromna. Firmy walczą ze sobą o każdego klienta i prześcigają się w pomysłach na przyciągnięcie uwagi odbiorców i zachęcenie ich do skorzystania z oferowanych usług. Jedną z metod promocji, cieszących się ogromną popularnością w praktycznie każdej branży, jest marketing szeptany. Jeśli jeszcze się z nim nie spotkałeś, to serdecznie zachęcamy do lektury! Specjaliści WMH Agency dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniami oraz wyjaśniają, jakie są różnice w poszczególnych formach buzz marketingu!
Marketing szeptany – co to jest?
Wiele osób kojarzy marketing szeptany jako nieprawdziwe i sztucznie wyglądające opinie o sklepie czy recenzje wrzucane na portale takie jak Opineo, Ceneo, google maps czy nawet ZnanyLekarz. Oczywiście, można natrafić się na tak wyglądające komentarze w sieci. Jedna są to zwykle działania prowadzone przez osoby niedoświadczone. Niestety nieumiejętna kampania marketingowa potrafi przynieść więcej szkody niż pożytku. Bardzo często firmy chcąc zaoszczędzić, decydują się na powierzenie zadania publikacji wpisów osobom niemającym na ten temat zupełnie żadnej wiedzy. I efekty są, jakie są… Jednak prawdziwy buzz marketing wygląda zupełnie inaczej. Wykorzystuje on społeczny dowód słuszności. Według tej zasady, ludzie nie wiedząc jaką decyzję podjąć lub jaki pogląd jest słuszny. przyjmuje takie zdanie jak zdecydowana większość społeczeństwa. Takie osoby szukają opinii i recenzji potwierdzających ich wybór lub utwierdzających ich w przekonaniu, że robią dobrze. Dlatego też zaufane opinie w sieci cieszą się taką popularnością. Z badania, które zostało przeprowadzone w 2020 roku przez PBS Sp. z o.o, wynika, że aż 93% osób szuka opinii o produktach i usługach, zanim zdecyduje się na zakup. Tutaj do działania wchodzi buzz marketing, który w subtelny i nienachalny sposób podsuwa potencjalnym klientom informacje na temat oferty firmy i może bardzo skutecznie zwiększyć sprzedaż oraz poprawić wizerunek marki.
Najpopularniejsze formy buzz marketingu
Marketing szeptany jest pojęciem bardzo szerokim i odnosi się do wielu form prowadzenia kampanii reklamowych. Wśród najpopularniejszych i najczęściej wykorzystywanych wyróżnia się:
Marketing wirusowy – jego celem jest stworzenie oryginalnych i chwytliwych treści marketingowych, które po opublikowaniu będą rozprzestrzeniać się w bardzo szybki, viralowy sposób. Użytkownicy po natknięciu się na taki materiał, będą przesyłać go swoim znajomym oraz rodzinie. W ten sposób bez wielkich nakładów finansowych dana publikacja osiągnie bardzo wysokie zasięgi.
Community marketing – to forma marketingu szeptanego skupiająca się na promocji marki i produktów w mocno wyspecjalizowanych społecznościach i wąskich grupach tematycznych takich jak fora branżowe.
Product seeding – to nic innego jak udostępnianie próbek produktów osobom, które następnie je testują i przedstawiają swoją opinię w mediach społecznościowych. W tym celu próbki wysyła się zwykle użytkownikom, którzy mogą pochwalić się sporymi zasięgami w sieci. Mogą to być zarówno mikro, jak i makro influencerzy, w zależności od tego, w jakiej branży działa firma i jaki produkt chce promować.
Cause marketing – lub inaczej marketing społecznie zaangażowany. Polega na udzielaniu wsparcia różnym inicjatywom, osobom, grupom społecznym czy innym akcjom, by w ten sposób zyskać aprobatę odbiorców i kreować pozytywny wizerunek marki. W ostatnim czasie w tej formie buzz marketingu dominuje skupianie się na ekologii. Dobrym przykładem może być kampania ING Banku Śląskiego, w której namawiano odbiorców do jazdy na rowerze zamiast samochodu.
Evangelist marketing – to bardziej zaawansowana forma marketingu szeptanego. Ma na celu wywołanie u konsumenta silnej więzi emocjonalnej z marką, tak by nie tylko decydował się on na zakup jej produktów, ale również polecał je kolejnym osobom. Konsument musi zostać rzeczywiście przekonany o wysokiej jakości produktu i o tym, że jego zakup wiąże się z wieloma korzyściami.
Brand blogging – inaczej znane wszystkim blogowanie! Jest to forma polegająca na promowaniu produktów i usług firmy na blogach znanych osób, często odwiedzanych przez czytelników. Użytkownicy sieci bardzo często utożsamiają się z twórcami blogów, tworząc z nimi pewnego rodzaju więź, tak więc ten sposób reklamy jest niezwykle skuteczny!
Trendsetting – pod tą tajemniczą nazwą kryje się działanie polegające na promowaniu produktu lub usługi przez konkretną osobę. Może to być celebryta, influencer, bloger lub dowolna inna persona. Trendsetterami, czyli inaczej ambasadorami marki zostają zwykle osoby lubiane i cieszące się popularnością w szerokich kręgach.
Czy warto zdecydować się na marketing szeptany?
Nie ulega wątpliwości, że umiejętne prowadzenie działań buzz marketingu może przynieść firmie wiele korzyści. Od zwiększenia świadomości konsumentów, poprawy widoczności marki w Internecie, aż do zwiększenia wyników finansowych firmy i zbudowania zaufania do marki. Kampanie marketingu szeptanego w znacznym stopniu mogą wspierać również prowadzone już działania SEO. Co więcej, buzz marketing nie należy do drogich form promocji. Bardzo często nie wymaga on dużych nakładów finansowych, chyba że firma decyduje się na współpracę z bardzo znanymi influencerami. Jednak nie jest to konieczne. Warto pamiętać, że im większa różnorodność prowadzonych działań, tym większa szansa na dotarcie do szerokiego grona odbiorców, a co za tym idzie – większa szansa na sukces.